به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۵۱۴۶۸
از 24 میلیارد مجوز صادر شده تنها 2.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شد

از فرصت برجام استفاده نکردیم

گروه اقتصادی: نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی که معتقد است از فرصت برجام نتوانستیم استفاده کنیم، ادامه داد: بعد از برجام 24 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری در ایران صادر شد اما تنها 2.5 میلیارد دلار آن جذب شد.
از فرصت برجام استفاده نکردیم
با گذشت پنج سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردان کابینه حسن روحانی مهم‌ترین دستاورد دولت خود را همین توافق دیپلماتیک می دانند. توافقی که قرار بود به گره گشای اقتصادی ایران باشد ، آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند نتوانست دردی از مشکلات دوا کند.  سید حسین سلیمی نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی به پول نیوز می‌گوید: بعد از برجام رفت و آمد هییت های تجاری به ایران مثال زدنی بود. هفته‌ای نبود که پارلمان بخش خصوصی میزبان هییت های خارجی نباشیم.

این فعال بخش خصوصی که معتقد است از فرصت برجام نتوانستیم استفاده کنیم، ادامه داد: بعد از برجام 24 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری در ایران صادر شد اما تنها 2.5 میلیارد دلار آن جذب شد.حالا که شرایط سخت تر هم شده است و بسیاری از غول‌های اروپایی به دلیل ترس از تحریم های آمریکا یکی پس از دیگری در حال خارج شدن از اقتصاد ایران هستند.

او با اشاره با عدم ارتباط بانک های ایرانی و خارجی در زمان پسا برجام، افزود: زماني كه با برداشته شدن برخي موانع برجامي، اتصال برقرار شد ایران نتوانست با سرعت خود را با شرایط جدید اقتصاد جهان هماهنگ کند.نمونه آن اماده نبودن بانكها،شفاف نبودن عملكرد بنگاه هاوبسياري ازپيچيدگي هاي درون بنگاهي بود. وقتی صورت های مالی یک مجموعه روشن نباشد،سرمایه گذاران دچار واهمه می شوند و اعتماد شان کم می شود. باید پذیرفت ایران در زمان اجرایی شدن برجام نتوانست خودش را با استانداردهای اقتصاد جهان تطبیق دهد.
 
نتوانستیم اطمینان سرمایه گذار خارجی را جلب کنیم
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه با بیان اینکه تحریم دوباره ایران، دست یافت به اهداف اقتصادی را با اما و اگر همراه ساخته است، ادامه داد : به عنوان مثال برای رشد 8 درصدی باید حداقل سالی 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم اما ان قدر در داخل به تخریب هم مشغول شدیم که سرمایه گذار خارجی اطمينانش جلب نشد و حتي اعتمادش را خدشه دار كرديم. سلیمی می‌گوید: تعداد رفت و آمدهای هییت‌های تجاری به ایران بعد از اعلام موضع آمریکا ( زمستان 96 ) به شدت کاهش یافته بود و کشورهای اروپایی همه دست از سرمایه‌گذاری در ایران کشیده بودند.
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: برجام