به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۵۱۵۱۰

سرازیر شدن معتادان به اتوبان‌های تهران

گروه جامعه: سال هاي اخير، ديدن معتادان متجاهر در حاشيه و كناره‌هاي بزرگراه‌هاي تهران به عادتي تكراري براي شهروندان تبديل شده است.
سرازیر شدن معتادان به اتوبان‌های تهران
معتاداني كه بي‌هيچ ابايي، انواع مخدرها از شيشه تا ترياك را در منظر عمومي شهروندان مصرف مي‌كنند و چهره اي زشت به معابر شهر بخشيده‌اند. اين سال ها، لابه هاي درختان و فضاهاي سبز بزرگراه‌هاي تهران مأمن معتاداني شده است كه ديگر قبح مصرف مواد مقابل چشم مردم براي آن‌ها معنايي ندارد.برخي از آن‌ها، در زير پايه‌هاي برق اتوبان ها حتي به زندگي مي‌پردازند و جاساز و جاخواب‌شان يكي شده است. اين مهم، اعتراضات زيادي را از سوي شهروندان نيز به همراه داشته چراكه ديدن مصرف مخدر با حالت پريشان و ظاهر پوشيده به خصوص از نگاه كودكان و نوجوانان‌شان بسيار دردناك است. طبق قانون، مسئوليت جمع‌آوري متعادانان متجاهر از سطح شهر به عهده شهرداري است كه بايد معتادان را پس از جمع آوري، به بهزيستي جهت انجام اقدامات بعدي تحويل دهد كه اين اقدام با آنكه در سال هاي اخير به دفعات انجام شده، اما با رشد ميزان و تعداد مصرف كنندگان مخدرها در شهر، عملا بي‌تاثير مانده است.

با اين حال، تلاش هاي نصفه و نيمه دستگاه‌هاي مسئول در ساماندهي اين آسيب اجتماعي عيان در پايتخت، اثر چنداني نداشته است و ديروز معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مصرف کننده‌های مواد صنعتی بیشتر از سایر مصرف کننده‌ها در معرض خطر و متجاهر شدن هستند، عنوان کرد: معتادان متجاهر حاضر در تهران از مناطق جنوبی این شهر به حاشیه بزرگراه‌های شمال شهر تهران رانده شده و در آن مناطق به مصرف علنی مواد روی آورده اند.پرویز افشار با اشاره به اینکه عدد آمار خام معتادان کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است، گفت: در سال‌های اخیر شدت و عمق اعتیاد در گروه‌های مختلف اجتماعی افزایش یافته و نمود اعتیاد در کشور را گسترش داده است. وی با اشاره به اینکه تعداد معتادان متجاهر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: در دهه ۱۳۸۰ در ایران معتادان الگوی مصرف خود را از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر داده‌اند. به طوری که ماده صنعتی شیشه میزان نفوذ و مصرف بالایی را به خود اختصاص داده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مقایسه مصرف و عوارض تریاک و شیشه، تصریح کرد: اگر یک فرد معتاد با مصرف تریاک در مدتي حدود ۱۵ سال به مرحله از دست‌دادن مهارت برسد، یک فرد با مصرف شیشه با مصرف حدود ۶ سال می تواند تمامی مهارت‌های خود را از دست داده و حتی به کف خیابان ها رانده شود.وی با اشاره به این که مصرف کننده‌های مواد صنعتی بیشتر از سایر مصرف کننده‌ها در معرض خطر و متجاهر شدن هستند، عنوان کرد: معتادان متجاهر حاضر در تهران از مناطق جنوبی این شهر به حاشیه بزرگراه‌های شمال شهر تهران رانده شده و در آن مناطق به مصرف علنی مواد روی آورده اند. افشار با اشاره به طرح های پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: بر اساس طرح‌های پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۰ و ۹۴ به واسطه آمارگیری‌های مختلف و پرسش‌ها و متادولوژی‌های متعدد مشخص شد که تعداد معتادان کشور در روند مدیریتی کاهش پیدا کرده و عمق آن افزایش یافته است.
مرجع : قانون