به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۱۵۱۶۱۰

خداحافظی قصر شیرین با لایحه مناطق آزاد جدید!

گروه اقتصادی: درحالی که قرار بود قصرشیرین در کنار ۷ منطقه دیگر به منطقه آزاد تجاری-صنعتی تبدیل شود، اما با ابلاغ حکمی از سوی دولت مبنی بر ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان‌های قصرشیرین و اسلام آبادغرب، رسما پرونده تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد بسته شد.
خداحافظی قصر شیرین با لایحه مناطق آزاد جدید!
چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شد علاوه بر قصر شیرین در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری، صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، ایجاد کند که با ابلاغ حکم رسمی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان‌های قصرشیرین و اسلام آبادغرب پرونده تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد بسته شد.

پیش از این مرتضی بانک - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرده بود که لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد جدید در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته‌ و قرار بود قبل از پایان سال ۱۳۹۶ این لایحه در صحن علنی مجلس طرح و به تصویب شود اما به دلیل همزمانی تصویب لایحه مذکور با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی، شاهد طولانی شدن روند تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه‌ اقتصادی جدید بودیم. موضوعی که کماکان در کمیسیون‌های مربوطه پیگیری می‌شود و با گذشت سه سال از طرح آن، زمان دقیقی جهت تصویبش مشخص نیست.هیأت دولت ۱۵ خردادماه طی حکمی رسما ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان‌های قصرشیرین و اسلام آبادغرب را ابلاغ کرد و با این ابلاغیه، پرونده تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد بسته شد. حال درحالی لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در مجلس شورای اسلامی باید به تصویب برسد که از تعداد این مناطق کاسته شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای هشت منطقه، تبدیل هفت منطقه را جهت تبدیل به منطقه آزاد مدنظر قرار دهند.
مرجع : ایسنا