به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۵۱۶۱۴
تهیه‌کننده فیلم ناخواسته مطرح کرد:

فیلم‌های اجتماعی قربانی بی‌عدالتی در اکران

گروه فرهنگ و هنر: سیدزاده معتقد است؛ امروز برخی افراد در سینما همزمان، کار تولید؛ پخش و نمایش را باهم انجام می‌دهند و در پایان بیش از ۶۰ درصد در سود یک فیلم سهیم هستند.
فیلم‌های اجتماعی قربانی بی‌عدالتی در اکران
 فیلم سینمایی ناخواسته به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بعد از 5 سال سرانجام در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. سیدامیر سیدزاده (تهیه‌کننده فیلم ناخواسته)  با اشاره به دلایل تأخیر چند ساله این فیلم برای اکران گفت: متاسفانه ترافیک شدیدی در پشت اکران قرار دارد که با تولید همگن نیست. از طرف دیگر سیستم پخش ازجمله سینماداران به سمت اکران و نمایش فیلم‌های کمدی روی آورده‌اند.وی ادامه داد: در حوزه اکران ما امروز شاهد بی‌عدالتی هستیم که این بی‌عدالتی از طرف نهاد صنفی مربوطه اعمال شده است. این عوامل باعث می‌شود تا فیلمی مانند ناخواسته که از یک مشکل اجتماعی سخن می‌گوید چهار سال در پشت در اکران باقی بماند و حال امروز بعداز پنج سال به نمایش درآمده که با استقبال خوبی هم همراه شده است.سیدزاده با اشاره به اینکه این فیلم از چهار سال پیش پخش‌کننده داشت و او تلاش زیادی کرد تا فیلم را اکران کند، افزود: امروز همه ما از تولید تا پخش‌کننده نمی‌توانیم برای فیلم تصمیم بگیریم بلکه باید تابع تصمیماتی باشیم که در جاهای دیگری گرفته می‌شود. مهمترین عامل برای اکران نشدن فیلم‌هایی مانند ناخواسته امروز، عدم برقراری عدالت است و اینکه بسیاری از فیلم‌های اجتماعی و خوب که مشکلات جامعه را بیان می‌کنند و مخاطب نیز دارند، گرفتار بی‌عدالتی در اکران شده‌اند.

تهیه‌کننده فیلم ناخواسته با اشاره به ریشه بی‌عدالتی‌ها در سینما گفت: در راس این اتفاقات در سینما، عدم توانایی دستگاه‌های نظارتی حاکم بر مسائل فرهنگی است که دلیل اصلی بسیاری از مشکلات است. وقتی یک فرد و یک سازمان خودش همزمان سینمادار، تولیدکننده و پخش‌کننده است قطعا به دنبال این است که جا را برای دیگران تنگ کند و تمام سود را برای خودش بردارد.وی ادامه داد: از میزان فروش یک فیلم 50 درصد به صورت مستقیم توسط سینمادار برداشته می‌شود، پخش کردن یک فیلم 10 درصد برای پخش‌کننده سود دارد و مشارکت در تولید همان فیلم نیز باعث می‌شود تا سود حاصل از فروش دوباره به مشارکت‌کننده بازگردد. به همین دلیل اگر کسی همزمان تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار باشد قطعا در 60 درصد میزان درآمد یک فیلم سهیم است.سیدزاده در پاسخ به این سوال که وضعیت اکران و توجه بیشتر به سینمای کمدی چه میزان در تغییر سلیقه فیلم‌سازان تاثیر دارد، گفت: برزو نیک‌نژاد فیلم ناخواسته را چهار سال پیش ساخت و به گفته تعداد زیادی از منتقدان یکی از بهترین فیلم‌های اوست. اما وقتی این فیلم اکران نمی‌شود، او هم مجبور است تغییر ذائقه بدهد.سیدزاده با اشاره به اینکه نمی‌خواهد بگوید آثار بعدی نیک‌نژاد ضعیف بوده، افزود: هنرمند و به خصوص سینماگر قرار است که در جامعه زندگی و کار کند، وقتی متوجه می‌شود که نمی‌تواند با ساخت فیلم اجتماعی حرف‌های خود را به راحتی بزند، چاره‌ای ندارد تا تغییر مسیر بدهد و براساس سلیقه دیگران فیلم بسازد تا بتواند حداقل زندگی خود را تامین کند.وی ادامه داد: این روزها اسامی شوراهای مختلف را در حوزه اکران و تولید می‌بینیم و می‌شنویم اما هیچکدام از این شوراها تاثیر زیادی بر وضعیت سینما نداشتند. باید یک شورای قوی به صورت جدی بر همه بخش‌های سینما اعم از تولید و اکران نظارت داشته باشد و شرایطی را برای اکران عادلانه همه فیلم‌ها فراهم کند.
مرجع : ایلنا