به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۶ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۵۱۶۱۹
یک نماینده:

مردم را به طرف قاچاق سوق ندهیم

گروه اقتصادی: رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده حوزه انتخابیه ماهشهر، بندر امام‌خمینی، امیدیه و هندیجان) درباره مشکلات ناشی از مصوبه اصلاح کالای ملوان دولت، گفت: متاسفانه برای حل برخی مشکلات کشور، تصمیمات احساسی، غیرعقلانی و لحظه‌ای گرفته می‌شود. ما نالان از وضع قاچاق هستیم اما با محدود کردن ته‌لنجی و یا کالای همراه مسافر، عملا به توسعه قاچاق کمک می‌کنیم.
مردم را به طرف قاچاق سوق ندهیم
علی گل‌مرادی (عضو کمیسیون انرژی مجلس، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده حوزه انتخابیه ماهشهر، بندر امام‌خمینی، امیدیه و هندیجان) درباره مشکلات ناشی از مصوبه اصلاح کالای ملوان دولت، گفت: متاسفانه برای حل برخی مشکلات کشور، تصمیمات احساسی، غیرعقلانی و لحظه‌ای گرفته می‌شود. ما نالان از وضع قاچاق هستیم اما با محدود کردن ته‌لنجی و یا کالای همراه مسافر، عملا به توسعه قاچاق کمک می‌کنیم.وی با اشاره به وابستگی معیشتی لنج‌داران به کالاهای ته‌لنجی، افزود: کسانی که در حوزه اقتصاد ته‌لنجی فعالیت می‌کنند سالهاست در این عرصه کار و تجارت کرده، و معاش‌ و اشتغال خود و فرزندانشان را از این راه کسب می‌کنند اما با چنین محدودیت‌هایی ناچار از روی آوردن به مسیرهای غیرقانونی و نادرست برای تامین نیازهای اساسی خود و اعضای خانواده‌شان می‌شوند. فقدان شرایط مطلوب در حوزه کار، راهکارهای خارج از قواعد رسمی و قانونی را پیش روی افراد می‌گذارد.گل‌مرادی تاکید کرد: کسانی که در هیئت دولت حضور دارند این نکات را باید در حین سیاست‌گذاری لحاظ کنند.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس سپس با انتقاد از تصویب این آیین‌نامه در هیئت دولت، اظهار داشت: اگر بتوان جایگزینی برای درآمد و کسب‌و‌کار حاصل از واردات ته‌لنجی‌ها و شاغلان این عرصه فراهم کرد مساله‌ای نیست اما در فقدان چنین جایگزین‌هایی شرایط بدتر می‌شود و عملا مردم را به طرف قاچاق سوق می‌دهیم.وی اعتراض لنج‌داران و افراد مرتبط به ته‌لنجی‌های آنها را به‌حق دانست و گفت: من به‌سهم خود، به‌شدت معترض این‌گونه رویکردها و روش‌های برخورد دولت با چنین مسائلی هستم.گل‌مرادی افزود: ما تاکنون تلاش کرده‌ایم اوضاع را کنترل کرده، از بروز تنش جلوگیری کرده و آنها را تعدیل کنیم. با این حال، لازم است دولت این مصوبه را اصلاح کند.عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره امکان مداخله مجلس در باب این مصوبه بر این نکته صحه گذاشت که از لحاظ قانونی مجلس در این مساله نمی‌تواند مداخله کند. با این حال، به‌گفته وی؛ یکی از اولویت‌های مجلس تامین امنیت کشور و منافع ملی است. مردم سرمایه‌های این کشور هستند و باید از آنها صیانت کرد. حتی در مواردی که محدودیت‌های قانونی باعث رنجش و زحمت برای مردم می‌شود باید براساس مصلحت‌ها و از مسیری قانونی جلوی تنش‌ها را بگیریم. امروز شرایط کشور به‌گونه‌ای‌ست که همه جوانب در مورد معیشت مردم باید لحاظ شود.

گل‌مرادی تاکید کرد: سوءمدیریت در دو ‌دهه گذشته باعث رشد بیکاری، نامساعد شدن وضعیت کشور و به‌مخاطره افتادن اقتصاد و معیشت مردم شده است. مجلس با تکیه بر جایگاه قانونی خود در مواجهه با چنین مصوباتی باید تذکر داده و مسئولان اجرایی را وادار به در پیش گرفتن رویه‌های متناسب با وضع موجود کند.نماینده مردم ماهشهر، بندر امام‌خمینی، امیدیه و هندیجان در پایان با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم حوزه انتخابیه خود گفت: در این خطه حدود هزار لنج وجود دارد که از آن میان، تنها نیمی فعال هستند و بقیه به‌خاطر هزینه‌های بالا و نوسانات ارزی فعالیت نمی‌کنند. در این منطقه نه فقط لنج‌داران، بلکه خانواده آنها، فعالان صنوف دیگر مثل کامیون‌داران، کسبه و مغازه‌داران و... درگیر مساله ته‌لنجی‌ها هستند. کالای ته‌لنجی جاذبه‌های بالایی نه‌فقط برای مبادلات اقتصادی در منطقه، بلکه برای جذب گردشگر به منطقه را دارد
مرجع : ایلنا
برچسب ها: قاچاق کالا