کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزرای خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند

هشدار آمریکا به دولت‌ها و شرکت‌ها: زودتر با ایران قطع رابطه کنید

16 خرداد 1397 ساعت 14:10

گروه بین‌الملل: ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه به دولت‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی هشدار داد تا هر چه سریع‌تر در برابر آنچه که تلاش دولت ایران برای سوء استفاده از امکانات آنها برای تامین مالی تروریسم، اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه و نقض حقوق بشر در داخل کشور قلمداد کرد، اقدام‌های بازدارنده لازم را انجام دهند.


به گزارش یورونیوز، این هشدار مقام ارشد وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا پس از آن ابراز شد که دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا در تاریخ هشتم ماه مه گذشته ضمن اعلام رسمی خروج یک جانبه این کشور از توافق هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی ایران از آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور خبر داده بود. سیگال ماندل کر، معاون وزارت خزانه‏‌داری آمریکا تاکید کرد که دولت‌ها و شرکت‌ها باید شبکه‌های مالی خود را در برابر نفوذ شبکه مالی ایران مستحکم‌تر کنند و ریسک بالای معامله با شرکت‌ها و افراد فعال در شبکه مالی ایران را به طور دقیق شناسایی کنند.

ماندل کر افزود: «شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند با ریسک قابل ملاحظه ای مواجه هستند و این ریسک با اعمال تحریم‌های جدید به شدت افزایش خواهد یافت چون از نظر ما این شرکت‌ها از این پس جزء کسب و کارهای ممنوعه محسوب خواهند شد.» با وجود این که سایر طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران از جمله بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه با تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج از برجام موافق نیستند ولی هنوز مشخص نیست که این کشورها چگونه می‌توانند به طور عملی در برابر تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران مقاومت کنند.

آمریکا اعلام کرده است که اجرای دور تازه تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران در روز چهارم ماه نوامبر آغاز خواهد شد اما کمتر از پنج ماه مانده به این موعد هنوز معلوم نیست که کشورها و شرکت‌های نیازمند نفت ایران چگونه قرار است با محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا کنار خواهند آمد. تاکنون به نظر می‌رسد که گستره بازار آمریکا و نیز وزن بالای اقتصاد این کشور در اقتصاد جهان، بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی را برای توقف معامله با ایران به نفع ادامه حضور در بازار آمریکا متقاعد کند.

به طوری که معاون وزارت خزانه‏‌داری آمریکا نیز در سخنان روز سه شنبه خود به طور مشخص از شرکت‌های بخش خصوصی خواست تا تمام اقدام های لازم برای جلوگیری از سوء استفاده شبکه مالی ایران از آنها برای تامین مالی تروریسم و نقض حقوق بشر انجام دهند چرا که در غیر این صورت سیستم مالی این شرکت‌ها با قرار گرفتن در معرض تحریم‌های قدرتمند آمریکا تضعیف خواهد شد. او تاکید کرد که تنها در شرایطی فشار مالی آمریکا بر ایران کاهش خواهد یافت که این کشور حمایت خود از گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لبنان و یمن را متوقف کند و در برنامه توسعه توانمندی موشکی خود تجدید نظر کند. به گفته او اگر حکومت ایران خود این کار را انجام ندهد، فشار اقتصاد قدرتمند آمریکا آنها را وادار خواهد کرد تا بین حمایت از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه و نقض حقوق بشر یا بروز فاجعه اقتصادی در ایران یکی را انتخاب کنند.

فرانسه: ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی به خط قرمز نزدیک می‌شود

وزیر خارجه فرانسه گفت که اعلام ایران مبنی بر افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در صورت از میان رفتن توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به منزله نزدیک شدن این کشور به محدوده «خط قرمز» است.
ژان ایو لودریان، در یک مصاحبه رادیویی تاکید کرد: «همواره نزدیکی به خط قرمز خطرناک است.» وزیر خارجه فرانسه اقدام ایران را ناخوشایند و تحریک آمیز خواند و گفت که بهتر است ایران به معاهده وین پایبند بماند. رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد تا برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در صورت لغو برجام آماده باشند. لودریان تاکید کرد که اگر ایران به سطح بالاتری از غنی‌سازی اورانیوم وارد شود به منزله نقض برجام خواهد بود و بدیهی است که اروپا در مواجهه با این اقدام ایران منفعل نخواهد بود و تحریم‌های پیشین علیه برنامه هسته‌ای این کشور را مجددا اعمال خواهد کرد. با این وجود، لودریان بار دیگر تاکید کرد که برنامه فعلی فرانسه نجات برجام و کمک به حفظ آن است.
 
اظهارات وزیر خارجه فرانسه یک روز پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه از رئیس جمهوری فرانسه خواست تا این کشور توجه خود را بر مقابله با تجاوزهای منطقه‌ای ایران متمرکز کند و گفت که او دیگر نیازی به متقاعد کردن پاریس برای پایان دادن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهان با تهران ندارد. با وجود حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی، تنش میان ایران و غرب از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، مخالفت او با برجام و اقدام ماه گذشته او مبنی بر خروج یک جانبه این کشور از توافق هسته‌ای با ایران بار دیگر افزایش یافته است. البته طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای با ایران معتقدند این توافق بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و به همین در تلاش برای حفظ این توافق هستند.

وزرای خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند
در همین حال، وزرای خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه ای به همتایان آمریکایی خود بر تعهد کشورهایشان در زمینه حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کردند. در نامه مشترک وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی از دولت آمریکا خواسته شده است آن دسته از شرکتهای اروپایی را که پس از اجرای برجام در ایران سرمایه گذاری کرده اند از تحریم های خود مستثنی کند. نامه وزرای خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به امضای فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا نیز رسیده است. نویسندگان این نامه از واشنگتن خواسته اند شرکت ها و اشخاص اروپایی فعال در ایران مشمول تحریم های آمریکا نشوند.
 


کد مطلب: 151633

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151633/هشدار-آمریکا-دولت-ها-شرکت-ها-زودتر-ایران-قطع-رابطه-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir