به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۵۱۷۰۳

نرخ دلار متعادل‌تر می‌شود

گروه اقتصادی: معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است: اگر آرامش به جامعه بازگردد، انتظارات تورمی کنترل می‌شود و کسانی که با قیمت‌های بالا ارز را خریدند، خودبه‌خود فروشنده می‌شوند.
نرخ دلار متعادل‌تر می‌شود
سید کمال سیدعلی در پاسخ به این پرسش که این روزها صحبت می‌شود که در صورتی که تحریم‌ها اجرایی شود، نرخ دلار افزایش شدید خواهد داشت، آیا این موضوع درست است؟ اظهار داشت: به هیچ‌وجه من با این قضیه موافق نیستم. همین الان تمام تصمیماتی که گرفتند، آثار خود را روی نرخ ارز گذاشته است.وی افزود: همین الان که من با شما صحبت می‌کنم، به نظر می‌رسد حتی نرخ‌های توافقی که قاچاق هم هست، به 6 هزار تومان تقلیل پیدا کرده و 100 درصد هم در آینده متعادل‌تر خواهد شد.معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: اصلا این‌که نرخ دلار بخواهد این ارقامی که می‌گویند بشود، همه حرف‌های غلطی است و سیستم اقتصادی کشور اصلا کشش یک‌چنین مبالغی را ندارد؛ نه برای سرمایه‌گذاری و نه برای واردات.سیدعلی متذکر شد: واقعا اگر یک‌چنین اتفاقی بیفتد، واقعا واردات مقرون به صرفه نخواهد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند واردات یا سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد.وی یادآور شد: چطور سال‌های 1392 زمانی که دولت روحانی روی کار آمد، نرخ 3800 تومان به 3200 تومان نیز تقلیل پیدا کرد، اما در حال حاضر تنها موضوعی که به وجود آمده، این است که انتظارات تورمی باید کنترل شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: اگر آرامش به جامعه بازگردد، این انتظارات تورمی کنترل می‌شود و کسانی که با قیمت‌های بالا ارز را خریدند، خودبه‌خود فروشنده می‌شوند.سیدعلی یادآور شد: دولت چند سیاست را نیز باید به‌کار ببرد؛ به طوری که واردات به صورت قاچاق مدیریت شود تا ارزبری کاهش یابد. انتظارات سفته‌بازی را کاهش دهد که سفته‌بازان از بازار خارج شوند و همچنین فروش ارز در ثبت‌سفارش را زیاد کند که کالاها با قیمت مناسب وارد کشور شوند.وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصارف نیز باید صورت گیرد؛ یعنی مصارف کاهش یابد. البته در حال حاضر منابع‌مان از مصارف‌مان در سال حدود 15 تا 20 میلیارد دلار اضافه‌تر است که به ذخایرمان اضافه می‌شود.
مرجع : خبرآنلاین