به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۵۱۷۰۴

ماجرای آیین نامه سلامت روانی معلمان

گروه جامعه: رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: اجرای آیین‌نامه سلامت روانی معلمان، شرایط استخدام در آموزش و پرورش را استاندارد می‌کند.
اسفندیار چهاربند (رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش) درباره آیین‌نامه سلامت روان معلمان گفت: در حال حاضر تدوین این آیین‌نامه در مراحل مقدماتی است و باید مراحل نهایی، تصویب و ساز و کارهای اجرایی‌ آن طی شود.او افزود: فعلا می‌توانیم از این آیین‌نامه در مرحله مصاحبه و معاینه ورودی‌ها استفاده کنیم که البته در حال حاضر در حوزه جذب، معاینات به صورت جسمی، روحی و روانی انجام می‌شود، ولی این آیین‌نامه نسخه کامل‌تر و پیشرفته‌تری است که می‌تواند؛ ضمانت‌های لازم برای آمادگی حرفه‌ای افرادی که جذب می شوند را بدهد.چهاربند در پاسخ به این سوال که در آیین نامه سلامت روانی معلمان، روابط معلم و دانش‌آموز چطور تعریف خواهد شد؟ گفت: در آیین‌نامه اجرایی که الان در مدارس در حال اجرا است؛ روابط بین معلم و دانش آموز، حقوق و تکالیف طرفین به خوبی روشن شده است. تحقق این تکالیف نیازمند شرایط روحی، جسمی و حرفه‌ای لازم است. این آیین نامه کمک می‌کند تا شرایط تحقق آیین نامه اجرایی موجود، تکالیف، حقوق دانش آموز و معلم بیشتر از قبل فراهم شود. همچنین ضمانت‌های لازم را می‌دهد تا حقوق طرفین رعایت شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با اجرایی شدن این آیین‌نامه آیا شرایط استخدام سخت‌تر می‌شود؟ توضیح داد: سخت‌تر نه، اما استاندارد می‌شود. وقتی ما از استانداردسازی حرف می‌زنیم به این معناست؛ معیارهای لازم برای انجام وظایف حرفه‌ای افراد تضمین شود. هرچه استانداردها کامل‌تر شود تحقق آن تکالیف و وظایف بیشتر عملی خواهد شد و آسیب‌ها کمتر می‌شود.وی در خصوص افرادی که قرار است؛ این آیین نامه را تدوین کنند، گفت: تیم‌هایی متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف این کار را می‌کنند. در واقع کسانی که در حوزه روانشناسی و یادگیری متخصص هستند و از ارتباط با حقوق معلم و تکالیف معلم در قبال دانش‌آموز علم دارند و مسلط هستند.
مرجع : ایلنا