کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظارت 8 سازمان بین المللی بر انتخابات ترکیه

ایرنا , 18 خرداد 1397 ساعت 18:38

گروه بین الملل: شورای عالی انتخابات ترکیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که ناظران و نمایندگان هشت سازمان بین المللی بر فرایند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور نظارت خواهند کرد.


شورای عالی انتخابات ترکیه، درخواست رسمی ناظرانی از هشت سازمان بین المللی را برای نظارت در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را پذیرفت و مجوزهای لازم را برای حضور آنها صادر کرد. در اطلاعیه این مرجع عالی انتخاباتی آمده است که در راستای برگزاری شفاف و سالم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 24 ژوئن (سوم تیرماه)، به درخواست همه نمایندگان سازمان های معتبر بین المللی برای نظارت بر روند برگزاری این اقدام دموکراتیک پاسخ مثبت داده شد.

بر اساس این اطلاعیه، ناظرانی از سازمان های امنیت و همکاری اروپا، مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا، مجمع پارلمانی شورای اروپا، مجمع پارلمانی همکاری های اقتصادی مدیترانه، مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان، شورای همکاری کشورهای ترک زبان و سازمان همکاری شانگهای بر روند برگزاری انتخابات آتی ترکیه نظارت خواهند کرد.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، ناظران بین المللی در روز انتخابات بر روش های رای گیری و نیز شمارش آراء نظارت خواهند کرد و گزارشی در خصوص تبلیغات، نحوه شمارش آراء، مشارکت مردم در انتخابات و روند برگزاری انتخابات مطابق با استانداردهای بین المللی تهیه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود. پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.

انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در داخل خاک ترکیه در روز 24 ژوئن(سوم تیرماه) برگزار می شود ولی اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات، از روز گذشته در برخی نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده است.
 


کد مطلب: 151711

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151711/نظارت-8-سازمان-بین-المللی-انتخابات-ترکیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir