به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۱۹ ساعت ۰۸:۴۰

نقش ژن اختلال اسکیزوفرنی در رشد مغز

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی، بررسی جدیدی را برای درک ارتباط اختلالات روانی با عملکرد پروتئین‌های موثر بر رشد مغز انجام داده‌اند.
نقش ژن اختلال اسکیزوفرنی در رشد مغز
 یک گروه پژوهشی از "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" (USC)، 150 پروتئین موثر بر فعالیت سلول و رشد مغز را شناسایی کرده است که در اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی نقش دارد.این نخستین بار است این مولکول‌ها که با پروتئین "DISC1" در ارتباط هستند، شناسایی شده‌اند.  DISC1، پروتئینی است که با اختلالات روانی ارتباط دارد. دانشمندان، برای تشخیص واکنش‌های شیمیایی که پروتئین‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن عملکرد سلول و رشد عصب مورد استفاده قرار می‌دهند، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند."مارسلو کوبا" (Marcelo P. Coba)، محقق این پژوهش گفت: این کشف، علم را به درمان بیماری‌های روانی جدی، نزدیکتر می‌کند و روش‌های خاصی را برای بررسی سلول‌ها در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات روانی ارائه می‌دهد.

ارتباط ژن DISC1 با اسکیزوفرنی، تقریبا 20 سال پیش اعلام شد. این ژن، شبکه‌ای از سیگنال‌ها را در سرتاسر سلول هدایت می‌کند که در شکل گیری اسکیزوفرنی نقش دارند. به گفته دانشمندان، خطا در واکنش‌های شیمیایی نیز در بروز این بیماری موثر هستند اما شناسایی پروتئین‌هایی که DISC1، توانایی تنظیم آنها را دارد، به سختی انجام می‌شود.این موضوع، گروه پژوهشی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را به انجام دادن این پژوهش ترغیب کرد. آنها با استفاده از سلول‌های بنیادی، آزمایش‌هایی انجام دادند که در آن، زیستگاه DISC1 شبیه‌سازی شده بود. سپس، برای گذاشتن تگ مولکولی روی DISC1، از اصلاح ژن استفاده کردند. این کار، امکان خارج کردن DISC1 را از سلول‌های مغز و شناسایی پروتئین‌های مربوط فراهم کرد.ممکن است شناسایی پروتئین‌های مرتبط با DISC1 در سلول‌های مغز، به درک چگونگی ارتباط عوامل خطرناک بیماری‌های روانی با عملکرد مولکولی خاص، منجر می‌شود. این کشف به پژوهشگران فرصت می‌دهد فرآیندهای خاصی را تعیین کنند که در بیماران مبتلا به اختلالات روانی خاص، متفاوت است.
یافته‌های این پژوهش، در مجله " Biological Psychiatry" به چاپ رسید.
برچسب ها: پروتئین مغز ژن