کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پادشاه عربستان در پی هشدارهای محرمانه به رهبران عرب؛

درخواست نشست چهارجانبه درباره اردن

ایسنا , 19 خرداد 1397 ساعت 9:29

گروه بین الملل: در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در اردن و هشدارهای امان به رهبران عرب حوزه خلیج فارس پادشاه عربستان خواستار برگزاری نشستی چهارجانبه شامل عربستان، امارات، کویت و اردن برای حمایت از امان شد.


به گزارش سایت خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، یک هفته بعد از اعتراض‌ها در اردن ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درخواست برگزاری نشستی درباره اردن در چارچوب آنچه "توجه این کشور به اوضاع جهان عرب و تلاش برای تحقق ثبات و امنیت در کشورهای عربی" خوانده شده را مطرح کرده است. واس افزوده است، ملک سلمان اوضاع اقتصادی اردن را دنبال و با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، صباح احمد الصباح امیر کویت، محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد و معاون فرمانده نیروهای مسلح امارات تماس برقرار کرده است.

طبق گزارش این خبرگزاری، توافق شده نشستی چهارجانبه طی فردا (یکشنبه) به منظور بررسی راه‌های حمایت از اردن برای برون رفت از بحران اقتصادی این کشور برگزار شود. در این راستا یک مقام اردنی اعلام کرد، فروپاشی اوضاع در اردن تاثیر منفی بر امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌گذارد زیرا موقعیت این کشور آن را همانند سدی در مرزهای مشترک با عراق و سوریه قرار داده است.

این رهبری اردن در پیام‌هایی که برای مقامات عالی رتبه عرب فرستاده تاکید کرده است، کمک‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طی دو سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. به غیر از کویت بقیه نسبت به تعهدات‌شان در قبال برادران اردنی خود متعهد باقی نماندند و ما از کویت به دلیل عمل به تعهداتش تشکر می‌کنیم. به نوشته روزنامه الرای کویت، یک منبع دیپلمات به این روزنامه گفته است، علت اعتراض‌هایی که در اردن روی داد "وضعیت اقتصادی و معیشتی دشوار و بسیار سخت بود و مردم دیگر خسته شده‌اند".

وی افزود: دولت برکنار شده و دولت جدید نهایت ریاضت اقتصادی را اجرا می‌کنند به طوریکه جشن‌های ملی سفارت‌خانه‌های خارج از کشور را برای هدفمندسازی هزینه‌ها لغو کردند. همچنین در این نامه‌های رد و بدل شده آمده است، تصمیمات مربوط به افزایش مالیات و افزایش قیمت سوخت از درخواست‌های بانک جهانی بود تا اردن بتواند به وام‌هایی که در سایه وضعیت نامناسب اقتصادی دنبال گرفتن آنهاست، دست یابد. در این مکاتبات عنوان شده اوضاع کشور بر ۳۰ درصد ساکنان اردن که آوارگان هستند، تاثیر منفی می‌گذارد که بار اضافی و نیازهای فوق‌العاده را در بر دارد.

اردن از هفته گذشته صحنه تحصن‌ها و اعتراضات مردمی با درخواست برای کاهش قیمت‌ها و حل مشکل گرانی بوده است. تصمیمات اتخاذ شده از سوی هانی ملقی، نخست وزیر برکنار شده این کشور که مهمترین آنها قانون اصلاح شده مالیات بر درآمد و افزایش قیمت سوخت و انرژی بوده دلیل اصلی اعتراض‌ها در اردن است، بزرگترین تحصن مربوط به میدان الرابع در امان بود که در نزدیکی مقر نخست وزیری این کشور قرار دارد.


کد مطلب: 151744

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151744/درخواست-نشست-چهارجانبه-درباره-اردن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir