کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دانشگاه تمپل انجام شد؛

درمان اختلالات شناختی با داروی آسم

ایسنا , 19 خرداد 1397 ساعت 14:14

گروه علمی: محققان دانشکده پزشکی "دانشگاه تمپل"(Temple University) یک راه برای درمان بیماری زوال عقل ارائه داده‌اند. آنها برای اولین بار در یک مدل حیوانی نشان دادند که می‌توانند عملکرد" tau pathology" که دومین و مهم‌ترین ناحیه در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر است را تنها با یک دارو تغییر دهند.


معکوس کردن روند اختلال حافظه و اختلال در یادگیری فضایی یکی از اهداف اصلی در زمینه تحقیقات زوال عقل یا دمانس است. با این حال اکنون محققان در حال بررسی نقش خاص مسیرهای سلولی در پیشرفت بیماری زوال عقل هستند."دومنیکو پراتیکو"(Domenico Praticò) محقق ارشد این مطالعه و "اسکات ریچاردز"(Scott Richards) استاد داروشناسی و میکروبیولوژی دانشگاه تمپل گفتند: ما نشان دادیم که می‌توانیم بعد از ابتلا به بیماری تنها با یک درمان دارویی موش‌های مبتلا به زوال عقل را درمان کنیم.محققان پس از کشف اینکه مولکول‌های التهابی که به عنوان "لکوترین‌"(leukotrienes) شناخته می‌شوند با بیماری زوال عقل مرتبط هستند بسیار شگفت زده شدند. در آزمایشاتی که محققان بر روی حیوانات انجام دادند ، آنها دریافتند که مولکول‌های لکوترین ‌نقش مهمی در مراحل بعدی این بیماری ایفا می‌کنند.دکتر پراتیکو گفت: در شروع زوال عقل، لکوترین‌ها برای حفاظت از سلول‌های عصبی تلاش می‌کنند، اما در بلند مدت آنها شروع به آسیب رساندن به سلول‌های عصبی می‌کنند. پس از این کشف، ما می‌خواستیم دریابیم که آیا مسدود کردن لکوترین‌ها می‌تواند از آسیب جلوگیری کند و آیا ما می‌توانیم کاری برای درمان اختلال حافظه و اختلالات یادگیری در موش‌ها انجام دهیم یا خیر.

محققان آزمایشات خود را بر روی موش‌ها آغاز کردند. سپس به موش‌ها قرص"zileuton"  داده شد.  zileuton  دارویی است که با مسدود کردن آنزیم 5-lipoxygenase  از تشکیل مولکول لکوترین جلوگیری می‌کند.پس از گذشت 16 هفته از درمان، محققان بر روی حیوانات آزمایش "maze" را برای ارزیابی حافظه‌کاری و حافظه فضایی یادگیری آنها انجام دادند. در مقایسه با حیوانات درمان نشده، موش‌هایی که داروی zileuton را دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی در آزمایشات بهتر بودند. عملکرد فوق العاده آنها نشان دهنده درمان اختلال حافظه بود.این مطالعه محققان را شگفت زده کرد به این دلیل که داروی zileuton در حال حاضر توسط اداره غذا و دارو برای درمان آسم تایید شده است. دکتر پاتریکو گفت: لکوترین‌ها در ریه‌ها و مغز هستند، اما اکنون ما می‌دانیم که علاوه بر نقش عملکردی آنها در آسم، آنها در درمان زوال عقل نیز موثر هستند.این مطالعه در مجله " Molecular Neurobiology "منتشر شد


کد مطلب: 151789

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151789/درمان-اختلالات-شناختی-داروی-آسم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir