کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مافیای ارز دلیل التهابات بازار است

رویداد24 , 19 خرداد 1397 ساعت 17:45

گروه اقتصادی: در مجموعه عظیم فعل و انفعلات و کنش‌ها و دادوستد‌هایی که در حوزه مبادلات ارزی انجام می‌شود حتماً دست‌های قدرتمند، منفعت‌طلب، زیاده‌خواه و بی‌توجه به مسائل منافع ملی وجود دارد و متاسفانه این افراد و گروه‌ها با جدیت در حال پیگیری منافع خود هستند.


التهابات بازار ارز که از زمستان پارسال شروع و تا اردیبهشت امسال ادامه پیدا کرد همگان را نگران آینده ایران کرد. تفاوت نگرانی این بار نه فقط به خاطر وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم که حتی به نظر رسید چنین حادثه‌ای می‌تواند مشکلات بزرگتری برای نظام ایجاد کند. هرچند بیش از یک ماهی است که از این فضا فاصله گرفتیم و دولت با تک‌نرخی کردن ارز و تعطیلی موقت صرافی‌ها، سیاست‌های جدیدی را برای کنترل قیمت ارز در پیش گرفت، اما همچنان به نظر می‌رسد که اوضاع آرام و به دل مردم نیست. عده‌ای معتقدند مافیای ارز به قدری در کشور ریشه دوانده که به این راحتی نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد و شاید زمانی اوضاع رنگ و بوی خوشی به خود بگیرد که این فرصت‌طلبان از صحنه بازار ارز خارج شوند.

مافیای ارز با جدیت در حال پیگیری منافع خود است
محمدرضا نجفی، نماینده تهران درباره اینکه آیا مافیای ارز در کشور ما وجود دارد، گفت: معتقدم در مجموعه عظیم فعل و انفعلات و کنش‌ها و داد و ستد‌هایی که در حوزه مبادلات ارزی انجام می‌شود حتماً دست‌های قدرتمند، منفعت‌طلب، زیاده‌خواه و بی‌توجه به مسائل منافع ملی وجود دارد و متاسفانه این افراد و گروه‌ها با جدیت در حال پیگیری منافع خود هستند و بسیاری از مشکلاتی که در ماه‌های گذشته برای کشور اتفاق افتاد و باعث التهابات زیادی در بازار ارز شد و زندگی مردم و سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داد ناشی از فعالیت این عده بود.او در پاسخ به اینکه چقدر هدف این افراد، ضربه زدن به دولت و نظام بود، افزود: از این ناحیه خسارت‌های فوق‌العاده فراوانی به دولت و نظام وارد شد. از طرفی بانک مرکزی از گذشته دور تاکنون خیلی تمرکز و نظارت شایسته‌ای بر فعالیت این افراد نداشته و همین عدم توجه و نظارت آن‌ها منجر به آن شد که ابتکار عمل از دستشان در بیاید و این افراد سودجو خیلی راحت منویات خود را دنبال کنند.

دولت و تیم اقتصادی آن، بی‌هدف و بی‌برنامه است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برنامه و فعالیت دولت برای مقابله با این سودجویان بازار ارز، اذعان کرد: به شخصه در این خصوص و در راستای مقابله دولت با این سودجویان و فرصت‌طلبان کار بزرگ و خاصی را ندیدم و به نظر می‌رسد دولت و تیم اقتصادی آن، بی‌هدف و بی‌برنامه است. البته کار‌های مختصری از سوی دولت مثل راه‌اندازی سامانه نیما و ... صورت گرفته که به هیچ عنوان کافی نیست. باید قبول کنیم که حجم اتفاق بسیار بزرگ بود و ابعاد گوناگونی داشت. این روند منفی که در ماه‌های گذشته در کشور به راه افتاد تهدیدات زیادی را متوجه همگان کرد، ولی انتظار آن بود که بانک مرکزی با سیاست و برنامه ظاهر شود که متاسفانه چنین روش و منشی از سوی دولت و بانک مرکزی دنبال نشد.


کد مطلب: 151799

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151799/مافیای-ارز-دلیل-التهابات-بازار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir