به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۱۵۱۸۰۳

پیش‌بینی زمان دقیق زایمان با آزمایش خون

گروه علمی: یک نوع آزمایش خون که به تازگی توسعه داده شده می‌تواند سن حاملگی و احتمال زایمان زودرس مادران را پیش‌بینی کند.
پیش‌بینی زمان دقیق زایمان با آزمایش خون
زایمان زودرس بزرگترین علت مرگ و میر نوزادان در ایالات متحده است. یک آزمایش خون توسعه یافته ممکن است به پزشکان در پیش‌بینی خطر زایمان زودرس کمک کند، در نتیجه مادران فرصتی برای کاهش خطرات و عوارض بالقوه آن خواهند داشت.به رغم پیشرفت‌های پزشکی، پزشکان هنوز روش قابل اعتماد و اتکایی برای پیش‌بینی زایمان زودرس ندارند. هم‌اکنون، سونوگرافی یا اولتراسوند همچنان روش اصلی پیش‌بینی سن حاملگی است، اما نسبتا گران است و هنوز هم نمی‌تواند زایمان زودرس را پیش از وقوع پیش‌بینی کند.در حال حاضر تیمی از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه استنفورد یک آزمایش خون ارزان قیمت را توسعه داده‌اند که نه تنها دقیقا سن حاملگی را تعیین می‌کند، بلکه پیش‌بینی می‌کند که آیا حاملگی ممکن است به صورت زایمان زودرس بروز کند یا خیر.این آزمایش با شناسایی RNA که در خون مادران باردار منتشر می‌شود، این امر را ممکن می‌کند. به این ترتیب اطلاعات حیاتی درباره رشد جنین فراهم می‌شود.در آزمایشی که شامل 31 زن باردار سالم بود، این روش آزمایش خون، سن حاملگی را با دقت سونوگرافی، اما با هزینه بسیار کمتر تعیین کرد و هیچ زایمان زودرسی را پیش‌بینی نکرد؛ زیرا همه زنان دوره بارداری کامل داشتند.در آزمایش دوم، محققان نمونه خون 38 زن باردار که به دلیل انقباض دهانه رحم یا سابقه زایمان زودرس، مستعد زایمان زودرس بودند، مطالعه کردند. طی سه ماهه دوم یا سوم بارداری نمونه‌های خون آنان گرفته شد و 15 نفر از آنها زایمان زودرس کردند.

محققان قادر به شناسایی تفاوت سطوح RNA از هفت ژن بین دو گروه از زنان بودند که دقیقا پیش‌بینی می‌کرد که کدام بارداری‌ها به زایمان زودرس تا دو ماه قبل از موعد می‌انجامد."میرا مفرج" سرپرست این مطالعه می‌گوید: ما فکر می‌کنیم این مادر است که یک سیگنال ارسال می‌کند که آماده زایمان است.وی همچنین گفت که ژن‌هایی که سن تولد و تولد پیش از موعد نوزاد را پیش‌بینی می‌کنند، متفاوت هستند.زایمان زودرس موردی است که در آن کودک حداقل سه هفته زودتر از پایان دوره بارداری کامل متولد می‌شود که این معضل، 9 درصد از زایمان‌های ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.زایمان زودرس سالیانه 15 میلیون نوزاد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد، مادر به طور خود به خود درد زایمان می‌گیرد و پزشکان هنوز نمی‌دانند چرا!چنین مواردی دلیل اصلی این است که چرا توسعه چنین روش‌هایی توسط پژوهشگران برای مادران در سراسر جهان بسیار مهم است. چرا که فقط سن حاملگی را مشخص نمی‌کند، بلکه احتمال زایمان زودرس را نیز پیش بینی می‌کند.در حال حاضر محققان قبل از اینکه آزمایش را در دسترس عموم قرار دهند، قصد دارند آن را روی جمعیت‌های بزرگتری تست کنند و همچنین مکانیزم‌های زایمان زودرس را کاملا درک کنند.این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
مرجع : ایسنا