به روز شده در ۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۱۵:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۱۵۱۸۰۷

لزوم ورود آموزش تاب‌آوری به مدارس

گروه جامعه: یک روانشناس با تأکید بر اینکه تاب آوری باید در مدارس آموزش داده شود، گفت: فضا، آلودگی صوتی و تغذیه عوامل موثر در تاب آوری هستند.
لزوم ورود آموزش تاب‌آوری به مدارس
حسین نژاد در ارتباط با فاکتورها و مؤلفه‌های روانشناسانه در تاب آوری شهری، با تأکید بر اینکه فضا یکی از عواملی است که آرامش ایجاد می‌کند و با افزایش جمعیت و تجمع شهری ، تاب آوری‌ها کاهش می‌یابند، گفت: فضای شهرها نسبت به جمعیتی که در آن سکونت دارند کوچک است و طبیعی است که هرچه افراد به هم نزدیک‌تر باشند و فضای کمتری را در اختیار داشته باشند ، میزان پرخاشگری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رابطه مستقیم افزایش فضای سبز شهرها و تاب‌آوری
این روانشناس با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته‌تر، اصطلاحی تحت عنوان "هایکینگ" ،  با معنای "فضایی برای قدم زدن دردامن طبیعت" وجود دارد و مکان‌هایی به صورت طبیعی و حتی به صورت پارک‌های مصنوعی به منظور قدم زدن برای آرامش و رهایی از اضطراب های شهری وجود دارد، گفت: هرچه فضای سبز شهرها بیشتر باشد تاب آوری افراد نیز بیشتر می‌شود، اما این امکانات در ایران به مقدار کافی و با کیفیت لازم وجود ندارد، برای مثال در کلانشهر تهران پارک پردیسان یکی از بوستان‌های مناسب برای پیاده روی است، اما نمی‌توان گفت به فضایی برای رهایی از مشغله‌های شهر تبدیل شده است، در واقع این فضاها به میزان لازم گسترش پیدا نکرده اند.

لزوم آموزش تاب آوری و استفاده از امکانات شهری
وی با اشاره به اینکه شهرها به دلیل مهاجرت، دچار انفجار جمعیت شده و باید فرهنگ استفاده از امکانات شهری و فرهنگ شهرنشینی به افراد آموزش داده شود، گفت: نیاز است که بالا بردن تاب آوری و استفاده از امکانات شهری در مدارس آموزش داده شود؛ به طوری که افراد از آموزش‌های مدرسه و دانشگاه استفاده کرده و تاثیرآموزش‌ها را در زندگی آنها ببینیم. حسین نژاد با اشاره به متن یک کتاب که در آن نوشته شده در دبستانی واقع در ژاپن به تعداد درختانی که در مدرسه کاشته‌اند دانش آموز جذب شده است، گفت: ما باید امکاناتی داشته باشیم که به کودکان آموزش بدهیم طبیعت هم بخشی از زندگی است، زمانی که این درک از کودکی در افراد نهادینه شود در بزرگسالی به طبیعت آسیب نمی رسانند و به "دکوراسیون شهری" که یکی از عوامل اصلی تاب آوری است، صدمه وارد نمی کنند.

شادی، عامل افزایش تاب آوری
این روانشناس در ادامه یکی دیگر از عوامل تاب آوری را افزایش دکوراسیون شهری عنوان کرد و افزود: تقسیم شادی نیز یکی دیگر از عواملی است که تاب آوری را افزایش می‌دهد؛ اما در مواردی می‌بینیم که بعضی افراد عکس فرد متوفی از خانواده خود را پشت شیشه‌های ماشین نصب کرده و با این کار، به نوعی هم غم خود را با دیگران تقسیم می‌کنند و هم دکوراسیون شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.

سه عامل فضا، آلودگی صوتی و تغذیه از عوامل موثر در تاب آوری
حسین نژاد با تاکید بر اینکه فضا ، آلودگی صوتی و تغذیه سه عامل موثر در تاب آوری است و زمانی که این سه عامل از اندازه طبیعی خارج می شوند،  فشار مضاعفی به افراد جامعه وارد می‌شود، گفت: برای افزایش تاب آوری باید به شهروندان آموزش داد که در زمان بحران، خوب فکر کنند ، زیرا افراد در صورت خوب فکر کردن، خوب عمل می‌کنند ، اما در جامعه امروزی افراد کمتر فکر می‌کنند و بیشتر عمل می‌کنند؛ در واقع توانایی تاب آوری در همه افراد وجود دارد؛ اما انسان ها نادان به توانمندیشان هستند و تنها با آموزش است که تاب آوری در آن ها به وجود می آید.

باید در برابر حوادث، آمادگی ذهنی داشته باشیم
این کارشناس در ارتباط با عکس العمل به موقع در زمان وقوع حادثه گفت: ما باید برای غیر منتظره ها آماده باشیم ، هر روزی که زندگی می‌کنیم، چرخه زندگی برای افرادی به پایان می‌رسد، اما آیا ما آمادگی مواجه شدن با مرگ را داریم ؟ حتی در این زمینه آموزشی تحت عنوان " Death education" وجود دارد، که به معنی" آموزش و تعلیم مرگ" است؛ اما در کشور ما به آن اهمیتی داده نمی‌شود.وی افزود: طبیعت ویژگی های خاصی مثل زلزله، سیل و.... را دارد که نسبتا شناخته شده است، اما در صورت نداشتن آمادگی در برابر حوادث همواره غافلگیر می‌شویم و غافلگیری باعث می‌شود که نتوانیم واکنش مناسبی نشان دهیم.به عقیده وی، در زمان زلزله چند ماه قبل تهران از نظر ذهنی باید می‌پذیرفتیم که در مدار زلزله قرار گرفته‌ایم، اما در وهله اول برای اینکه پذیرش حادثه راحت تر باشد، باید امکانات مقابله را فراهم کنیم، در واقع وقوع حوادث را نمی‌توانیم کنترل کنیم اما باید امکانات مقابله با آن را ایجاد و زمینه سازی کنیم.حسین نژاد با بیان اینکه اخلاق در جامعه ما از بین رفته است، به خانه های مسکن مهر کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که برخی از مهندسین سازنده مسکن مهر درساختن خانه‌ها بی‌تفاوت رفتار نمی‌کردند و نهایت تلاش خود را برای مقاوم سازی خانه‌ها انجام می‌دادند شاهد تخریب این خانه‌ها در زمان وقوع زلزله نبودیم، جامعه‌ای که در آن بی تفاوتی شیوع پیدا کند، جامعه‌ای بیمار است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آموزش و پرورش