به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۵۱۸۳۷

آیا دنبه حیوانی یک روغن مصرفی سالم است؟

گروه جامعه: یک متخصص تغذیه در واکنش به گرایش زیاد برخی افراد به مصرف دنبه حیوانی گفت: اگرچه استفاده محدود از «دنبه حیوانی» خالی از فایده نیست، اما مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت افراد می شود.
آیا دنبه حیوانی یک روغن مصرفی سالم است؟
دکتر ضیاالدین مظهری افزود: بدن به تمام انواع روغن ها احتیاج دارد، اما به نسبت معینی باید از آن استفاده کرد. درگذشته ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی ها دریافت می شد، اما امروزه به این نتیجه رسیده اند که می توان سطح مقدار انرژی حاصل از درشت مغذی ها را به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد. با این کاهش انتظار می رفت از آمار بیماری های قلبی و عروقی کاسته شود، اما متاسفانه با وجود برآوردهای صورت گرفته، این اتفاق رخ نداد و این بار بجای چربی ها، منابع قندی تصفیه شده و فست فودها وارد عرصه تغذیه مردم شدند که آثار تخریبی و مضر بسیار گسترده ای بر سلامت انسان ها دارد. در نتیجه، رفته رفته به میزان بیماری ها افزوده شد و هم اکنون آمار بیماری های غیرعفونی بیش از بیماری‌های عفونی است.
 
وی با اشاره به این که قسمتی از ترکیبات دنبه که به آن «تالو» می گویند برای بدن مفید است، ادامه داد: با این حال، نباید میزان استفاده از آن از هفت درصد تجاوز کند که اگر به همین میزان از دنبه استفاده کرد، حتی موجب کاهش کلسترول بدن نیز می شود. کلسترول گرچه جزو ترکیبات بسیار مورد نیاز بدن است که البته ۸۰ درصد آن توسط خود کبد ساخته می شود تا هورمون های مهم بدن را که پایه استروئیدی دارند، بسازد، اما فراتر از آن منجر به افزایش کلسترول «توتال» که در بردارنده LDL ، HDL و VLDL است می شود.
 
در نتیجه اگر به استفاده از روغن های حیوانی بسنده شود، اگرچه ترانس ندارند، اما موجب افزایش LDL که کلسترول ناسالم بدن است می شود و زمینه را برای ابتلای فرد به بیماری مهلک فشار خون فراهم می کند. نائب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران یادآور شد: فشار خون، بیماری بدون علامت و مرگبار است و متاسفانه زمانی فرد متوجه آن می شود که یا کلیه اش را از دست داده، یا چشمش آسیب دیده و یا قلبش به مرحله ای از نارسایی رسیده که برگشت ناپذیر است.
 
مظهری با اشاره به شرایط خاص گذشته و مصرف دنبه گفت: این که در گذشته روغن حیوانی بیش از حد استفاده می شد و افراد هم سالم بودند، علت این بود که فعالیت زیادی داشتند و هوا نیز سالم بود، اما شرایط فعلی با گذشته بسیار تفاوت کرده است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم باید سه اصل طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب را مورد توجه قرار دهیم. تناسب یعنی افراد بسته به سن و جنس به تغذیه مشخصی نیاز دارند و در تعادل نیز در عین این که از غذاخوردن لذت می بریم و گرسنگی را مرتفع می کنیم، باید در حد متعادلی حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، ریز مغذی ها، و فیبرهای محلول و غیر محلول و آنتی اکسیدان ها باشد.
 
وی تاکید کرد: این که اطلاعات غلطی بنام طب اسلامی و سنتی در جامعه اشاعه می دهند، نوعی سودجویی است و عده ای سودجو سلامت مردم را هدف قرار می دهند. افراد باید به آموزه هایی که در مورد سلامت از رسانه ها داده می شود، توجه کنند.
مرجع : سلامت آنلاین
برچسب ها: چربی حیوانی