کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خروج دوباره لایحه پرحاشیه از دستور کار مجلس

خبرآنلاین , 20 خرداد 1397 ساعت 13:40

گروه سیاسی: صبح امروز بررسی دو دستور «رفع ایراد شورای نگهبان به پالرمو» و «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» در مجلس حاشیه ساز شد.


اگرچه ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)، ایراد شکلی و ترجمه‎ای بود اما مخالفان این لایحه فرصتی دوباره یافتند تا به نقد کلیت این لایحه پرداخته و خواستار عدم تصویبش شوند. نمایندگان دلواپسی همچون صباغیان، حاجی دلیگانی و پژمانفر در این باره تذکرات مکرری دادند که لاریجانی همه را رد کرد و وارد ندانست.وقتی نوبت به بررسی «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» رسید بار دیگر اختلافات در مجلس بالا گرفت. حسین نقوی حسینی در مقام مخالف این لایحه از طومارهایی با امضای بیش از 50 هزار نفر از مردم خبر داد که از نمایندگان خواسته اند ایران به لوایح چهارگانه مرتبط با FATF نپیوندد. او که می گفت والله ما مخالف عضویت در کنوانسیون های بین المللی نیستیم، ادامه داد: اما باید بدانیم که عضو چه کنوانسیونی می شویم و این چه آسیب‎هایی برای ما دارد؟ من با زبان روزه برای اینکه در تایخ ثبت شود و با موکلینم اتمام حجت کنم، در مخالفت با این لایحه صحبت می کنم.او سخنانش را با این جمله پایان داد که «شورای عالی امنیت ملی درباره ایت لوایح به نتیجه نرسیده و نباید به موضع این شورا استناد شود».اتفاقا مصطفی کواکبیان هم در مقام موافق این لایحه، سخنانش را از همینجا آغاز کرد و گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی که امنیتی تر و دلسوزتر از ماست در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت که تصویب این لایحه، راه مقابله با آمریکاست و حتما باید تصویب شود.

این نماینده اصلاح طلب با اشاره به اینکه رهبری در سخنرانی‎های اخیرشان کلمه‎ای درباره این لوایح نگفتند و تصمیم را به دولت و مجلس واگذار کرده اند، ادامه داد: اگر به دلسوزی برخی شک نکنیم، به اطلاعاتشان باید شک کنیم!کواکبیان از دریافت قریب به 600 پیامک در روزهای گذشته توسط نمایندگان خبر داد و گفت: پول اینها از کجا می آید؟ البته خوب است که تشکل های بسیج دانشجویی اینقدر دغدغه مند هستند اما من هم جانبازم و دلم برای مملکت می سوزد. چرا به ما می گویند به خون شهدا خیانت نکنید؟! بدانید که شهدا قطعا از اینکه آمریکا چوب لای چرخ بانک های ما بگذارند، ناراحت خواهند بود.او بی آنکه از نماینده ای نام ببرد، ادامه داد: بیجا کرده هر کی گفته اگر این را تصویب کنیم باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟! کره شمالی را با همه هارت و پورت هایش ببینید که الان در چه وضعی است!

نماینده تهران با بیان اینکه این لوایح ربطی به برجام ندارد، گفت: چرا برخی به جای ترامپ به مسئولان داخلی فحش می دهند؟ مخلص تر از صالحی سراغ دارید که می گوید 9 ماهه همه چیز به شکل قبل بر می گردد؟ البته آقای ذوالنور می گوید خیلی زور نزن تمام شد! انگار ایشان از پشت پرده بیشتر خبر دارند!کواکبیان در پایان سخنانش گفت: مخلص پیامک دهندگان هم هستیم اما بدانید که اطلاعات یک طرفه به شما داده اند؛ یک جلسه با آقای شمخانی بگذارید و ببینید که اوضاع از چه قرار است.

لایحه پرحاشیه از دستور کار مجلس خارج شد!
در ادامه جلسه علنی امروز درخواست مسکوت ماندن این لایحه برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا عنوان شد. غلامرضا تاجگردون از سوی نمایندگان پیشنهاد دهنده این درخواست گفت: پس از خروج آمریکا از برجام هنوز اقدام جدی از سوی اروپا ندیده ایم. دولت باید از اروپا خواستار تضمین در اجرای برجام شود و بعد این لوایح را در مجلس تصویب کنیم.این درخواست با رای نمایندگان به تصویب رسید تا برای دومین بار این لایحه از دستور کار خارج شود. نخستین بار دو هفته پیش بود که به دلیل عدم اعلام نظر کمیسیون امنیت ملی، این لایحه از دستور کار خارج شد تا کمیسیون اعلام نظر کند و این بار هم به مدت دو ماه این لایحه از دستور خارج شد.


کد مطلب: 151872

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151872/خروج-دوباره-لایحه-پرحاشیه-دستور-کار-مجلس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir