به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۵۱۹۲۰

نقشه گوگل کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرد

گروه علم و فناوری: گوگل دور جدیدی از تحریم‌های خود را برای ایران آغاز کرده و این‌بار دسترسی API نقشه خود را برای وب‌سایت‌ها با دامنه ir مسدود نموده است.
نقشه گوگل کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرد
چند کارشناس در گفتگو با دیجیاتو موضوع تحریم را قطعی می‌دانند و بعید به نظر می‌رسد که این سرویس مجدداً در اختیار کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی قرار بگیرد. «حسین مرادقلی»، مدیر ارشد فنی اسنپ در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که از بامداد امروز این تحریم آغاز شده و دامنه‌های ir بلاک شده‌اند:«البته گوگل به شکل رسمی چیزی را اعلام نکرده و به ما نیز ایمیلی نزده تا این اتفاق را تایید یا تکذیب کند. ما مکاتبه کردیم و هنوز پاسخی نگرفتیم. با این حال نقشه لود نمی‌شود و خطای ۴۰۱ دریافت می‌شود. در اسناد مربوط به این خطا، به بلاک کردن دامین اشاره شده است. گوگل فعلاً در این باره سکوت کرده، البته زمانی که اپلیکیشن ما از گوگل پلی حذف شد نیز پاسخی به ما ندادند و چیزی را تایید یا تکذیب نکردند.»

مسدود شدن دامنه‌های ir باعث می‌شود تا کسب‌وکارهایی نقشه-محور با مشکل جدی مواجه شوند، چراکه در حال حاضر هنوز یک جایگزین کامل بومی برای این سرویس ارائه نشده است. مدیر ارشد فنی اسنپ نیز خبر می‌دهد که هنوز یک سرویس نقشه باکیفیت داخلی ارائه نشده است، با این حال اسنپ از ۷ ماه پیش مشغول توسعه نقشه بومی خود بوده و البته اپلیکیشن کاربران اسنپ نیز هنوز با مشکلی مواجه نشده است: «ما خودمان را برای چنین شرایطی آماده کرده بودیم و در حال حاضر نسخه اولیه نقشه ما آماده است و تا دو روز دیگر snapp.ir و پنل سازمانی اسنپ به نقشه بومی خودمان منتقل می‌شود.»کافه بازار نیز در دی ماه سال گذشته خبر داده بود که مشغول توسعه یک نقشه بومی، ابتدا برای تهران و سپس برای کل ایران است. در همان زمان «حسام آرمندهی»، هم موسس و مدیرعامل سابق کافه بازار در گفتگو با دیجیاتو هدف از توسعه این نقشه را اینگونه تشریح کرده بود: «هدف اصلی ما کاهش هزینه‌های حمل و نقل است؛ از تصادف گرفته تا برخورد با ترافیک. سرمایه‌گذاری ما به این جهت است تا هزینه‌ جانی، مالی، سوخت و زمان مردم را کاهش دهیم.»

تصویر از سامانه «پونز»؛ سرویسی که مکان کسب‌وکارهای مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.اگرچه اسنپ، کافه بازار و احتمالا کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ دیگر مشغول توسعه یک نقشه بومی برای خود و ارائه به دیگران هستند یا اکنون به فکر این کار خواهند افتاد، اما در حالت کنونی، استارتاپ‌های کوچک‌تر با مشکل بزرگی مواجه هستند و جایگزین کاملی نیز برای گوگل مپس وجود ندارد. شاید واقعاً لازم است اکنون کمی جدی‌تر به بومی‌سازیِ خصوصی برخی از سرویس‌های پراستفاده و حمایت از آنها فکر کرد.
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: گوگل تحریم ایران