کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داستان دو همسایه؛ نزاع عجیب کانادا و آمریکا

ایرنا , 21 خرداد 1397 ساعت 9:54

گروه بین الملل: آمریکا زمانی محور اتحاد غربی ها بود اما هنگامی که دونالد ترامپ با قهر و دلخوری نشست سران گروه هفت کشور صنعتی را ترک کرد، بر همگان معلوم شد که ایالات متحده عامل افتراق شده است.


میان اروپایی ها و آمریکایی ها به اندازه اقیانوس اطلس فاصله افتاده است. میان آمریکا با مکزیک و کانادا که همسایه دیوار به دیوار هستند، یک دنیا اختلاف به وجود آمده است. که دلیل آنرا می توان در طبع ناسازگار ترامپ جستجو کرد.این روزها در آمریکای شمالی جنگی سیاسی جریان دارد و در عین حال رفاقتی ورزشی به چشم می خورد. اهالی کانادا و مکزیک پا به توپ شده اند و برای میزبانی مشترک مسابقات فوتبال تیم واحد تشکیل داده اند. آنان می خواهند در سال 2026 میزبان جام جهانی فوتبال باشند. «کارلوس کوردیرو» رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا گفته که سیاست باید از زمین بازی خارج بماند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که ترامپ اختلاف را به فوتبال نکشاند. مگر کسی باور می کرد که رئیس جمهوری آمریکا بتواند روزی گروه هفت کشور صنعتی را تکه تکه کند؟! مگر به ذهن کسی خطور می کرد که ترامپ 71 ساله با «جاستین ترودو» نخست وزیر 46 ساله کانادا درگیری لفظی پیدا کند؟!دورهمی سران گروه هفت کشور صنعتی در کانادا به خاطر دلخوری اعضای این بلوک از تعرفه های ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم شروع شد و با قهر رئیس جمهوری آمریکا وارد فاز جدیدی شد. ترودو در یک کنفرانس خبری گفته بود که به ترامپ هشدار داده است از یک ژوئیه (10 تیر) دست به اقدامی تلافی جویانه زده و تعرفه های سنگینی بر کالاهای آمریکایی وضع خواهد کرد. 

این سخنان بهانه ای به دست ترامپ داد تا ترودو را «ضعیف» و اظهاراتش را «اشتباه» توصیف کند و امضایش را از زیر بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت پس بگیرد. این بیانیه اشاره ای ضمنی به تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه بر واردات فلزات داشت و«حمایت گرایی» را که در تضاد با تجارت آزاد قرار دارد، محکوم کرد. این آغازگر یک جنگ تمام عیار سیاسی میان کانادا و آمریکا شد، جنگی با «خنجر» که در نهایت ترودو را میان «بهشت» و «جنهم» سرگردان کرد.«لری کودلو» مشاور اقتصادی و «پیتر ناوارو» مشاور تجاری کاخ سفید هم به کمک ترامپ آمده وحملاتی لفظی را علیه وی آغاز کردند. کودلو در گفت وگو با شبکه سی.ان.ان اظهار داشت: ترودو به نوعی از پشت به ما خنجر زد. ناوارو نیز در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: هر کسی که علیه رئیس جمهوری از دیپلماسی بدجنسی استفاده می کند و سپس سعی می کند که در حین خروجش از درب، از پشت به وی خنجر بزند، جای ویژه ای در جهنم دارد. این کاری است که ترودو در کنفرانس خبری کرد. اما چرا آمریکایی ها واکنش سختی نشان دادند؟ کودلو، ترودو را متهم کرده که در آستانه دیدار رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور، سعی کرده که ترامپ را ضعیف جلوه دهد. البته اگر واقعا سخنان با این هدف بیان شده باشد، باید این را در نظر داشت که خروج ترامپ از برجام بیش از هر چیز دیگری، حتی بسیار بیشتر از گفته های ترودو به وجهه ترامپ ضربه زد، چرا که او با این اقدام ثابت کرد هر لحظه امکان دارد واشنگتن عهدش را بشکند.

حملات لفظی واشنگتن به اوتاوا، دو طرف را به سرعت به سمت یک بحران تجاری و دیپلماتیک کشانده است. اما در سوی دیگر میدان، ترودو هم تنها نمانده و یارانی در پشت خود دارد.«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا مقام های آمریکایی را به دلیل حمله لفظی علیه ترودو نکوهش کرد و گفت که «اوتاوا» به اقدامات تجاری ایالات متحده پاسخ می دهد. وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرد که حملات شخصی مقام های کاخ سفید به ترودو کارساز نخواهد بود و اوتاوا به اقدام آمریکا برای وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم کانادا پاسخ خواهد داد. اما او یادآور شد که کانادا همچنان برای گفت وگو آماده خواهد بود. فریلند اظهار داشت: کانادا به کمک حملات شخصی دیپلماسی خود را به پیش نخواهد برد. وقتی پای یک متحد نزدیک به میان می آید ما از حملات شخصی امتناع می کنیم. «رولاند پاریس» مشاور سابق سیاست خارجی ترودو هم در توئیتی ترامپ را فردی «کوچک» و «ترحم برانگیز» خواند. فرانسه و آلمان هم از تصمیم ترامپ برای حمایت نکردن از بیانیه پایانی اجلاس سران گروه هفت به شدت انتقاد کرده و وی را به نابودی اعتماد میان متحدان و تناقض در رفتار متهم کردند. وقتی ترامپ با پیامی توئیتری اعلام کرد که بیانیه پایانی را امضا نمی کند، هایکو ماس وزیری امور خارجه آلمان گفت: شما می توانید تنها با تایپ 280 کاراکتر در توئیتر، در چند ثانیه اعتماد را از بین ببرید، اما بازسازی این اعتماد از دست رفته و نابود شده، زمان بسیار طولانی تر خواهد طلبید و مدت بیشتری طول خواهد کشید. 

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت که اگر فردی به تعهدات خود در اجلاس سران گروه هفت عمل نکند، این نشاندهنده «عدم ثبات و تزلزل» در اوست. اما «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا نوک پیکان انتقاداتش را به سمت ناوارو نشانه رفت و سعی کرد ترودو را از «جهنم» او بیرون بکشد. توسک در توئیتی نوشت: در بهشت جایگاه ویژه ای برای ترودو وجود دارد. کانادا، ممنون بابت برگزاری بی عیب و نقص نشست گروه هفت!
به آمریکا بازگردیم؛ به جایی که ترامپ و مشاورانش از چپ و راست طیف سیاسی سیلی خوردند. «جف فلیک» سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا گفت که اظهارات ناوارو شیوه رفتار و عمل حزب جمهوریخواه نیست و «ما اینگونه نیستیم.»سناتور دموکرات «کریس مورفی» از ایالت کانتیکت نیز اعلام کرد که حمله به ترودو بر پایه دروغ بوده است. وی توئیت کرد: ترودو جنگی را شروع نکرد. این یک دروغ دیگر مثل بقیه دروغ هاست. ترامپ آمریکا را مضحکه دنیا کرده و چنان اعتبار و نفوذ ما را از بین برده که رئیس جمهوری بعدی نمی تواند آن را برگرداند.«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در توئیتی نوشت: ناوارو از آنجایی که نتوانسته است به آرزوی کهنه خود برای آغاز جنگ با چین دست پیدا کند، حالا می خواهد جنگی را با کانادا شروع کند؟ 

حتی «وینسنته فاکس» رئیس جمهوری سابق مکزیک نیز به حرف آمد. او درباره نگاه همسایگان شمالی و جنوبی آمریکا به ترامپ، در توئیتر نوشت: ما دو همسایه (کانادا و مکزیک) با رئیس جمهوری آمریکا کاملا مخالفیم. فاکس، ترامپ را با بنیانگذاران آمریکا یعنی افرادی مانند «جورج واشنگتن»، «توماس جفرسون»، «بنجامین فرانکلین» و «الکساندر همیلتون» که مستعمرات سیزده گانه را به استقلال از بریتانیا رساندند و قانون اساسی آمریکا را نوشتند، مقایسه کرد. وی در ادامه توئیترش نوشت: او (ترامپ) نماینده آرمان پدران بنیانگذار آمریکا یا باورها و ارزش های واقعی آن ملت بزرگ نیست. مردم عزیز آمریکا، تا کی می خواهید در کنار او و علیه بقیه دنیا باشید؟مردم آمریکا در انتخابات میاندوره ای نوامبر 2018 و انتخابات ریاست جمهوری 2020 پاسخ این پرسش را به فاکس خواهند داد. ولی آیا تا آن زمان اروپا، چین، کانادا، مکزیک و کشورهای دیگر همچنان با ترامپ مدارا خواهند کرد یا همانند «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای مقابله با «هژمونی» واشنگتن آستین بالا خواهند زد؟ 


کد مطلب: 151922

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/151922/داستان-دو-همسایه-نزاع-عجیب-کانادا-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir