به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۵۱۹۴۹

حباب سكه در غياب دلار

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی مي‌گويد: بانك مركزي امسال حدود هشت ميليون سكه فروخته است، ضمن اينكه بخشي از توان توليدي اين بانك نيز به سمت سكه‌هايي كه ضرب كرده، رفته است و اين عامل را هم مي‌توانيم يكي از عوامل تأخير در حراج سكه بدانيم.
حباب سكه در غياب دلار
تعطيلات هفته گذشته بستر خوبي بود براي روند افزايش قيمت سكه. درحالي‌كه بازارهاي جهاني بي‌هيچ اتفاق خاصي به حركت خود ادامه مي‌دادند، در بازارهاي ايران سكه و طلاي آب‌شده (شمش) با اقبال روبه‌رو شدند. اين در حالي است كه برخي كارشناسان از وجود حباب 300 هزار تومانی در سكه دو‌ميليون‌و 400هزارتوماني خبر مي‌دهند.تحليل‌ها از شرايط كنوني نشان از آن دارد كه بسته‌بودن بازار ارز، سرمايه‌هاي خرد و متوسط را به سمت بازار مشابه، يعني همان بازار طلا كشانده است؛ بازاري كه پيش‌بيني مي‌شود اگر بانك كارگشايي به نيابت از بانك مركزي قدم در عرضه سكه نگذارد، به همين حباب‌سازي‌ها ادامه خواهد داد. حتي برخي از كارشناسان هشدار مي‌دهند اگر روند حباب‌سازي سكه ادامه پيدا كند، احتمالا بازار سكه تقلبي نیز افزايش پيدا كند.

سكه جايگزين دلار شد
ميثم رادپور، كارشناس بازار طلا و ارز، يكي از علل ورود سرمايه‌ها به بازار طلا و سكه را دسترسي‌نداشتن به بازار ارز مي‌داند. نگراني‌هايي كه درباره دسترسي به ارز در بازار وجود دارد، مردم را به اين سو كشانده كه سرمايه‌هاي خود را از بازار ارز خارج كرده و به سمت بازار سكه كه جايگزين خوبي براي بازار ارز است، ببرند.اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه بازار طلا و سكه مي‌تواند بخش مهمي از آثار ناشي از افزايش قيمت ارز را جذب ‌كند، ادامه مي‌دهد: درحالي‌كه ارزش ذاتي سكه در‌حال‌حاضر حدود دو‌ميليون‌و 100هزار تومان است، مي‌توان گفت حدود 300 هزار تومان حباب دارد كه نمي‌تواند پايدار باشد.او با اشاره به اينكه حباب سكه نبايد وجود داشته باشد، مي‌گويد:‌ زماني ‌كه اصطكاك خاصي در بازار وجود ندارد، حباب ايجاد نمي‌شود؛ اما اكنون اين اصطكاك‌ها به دلیل دسترسي‌نداشتن به بازار ارز از سوي مردم، به وجود آمده است.

رادپور با اشاره به اينكه در گذشته نيز بازار سكه دچار حباب شده بود، تصريح مي‌كند: در گذشته با وجود اينكه بازار ارز دچار مشكل نبود، بازار سكه دچار حباب شده بود. اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه حراج‌نداشتن بانك كارگشايي نیز يكي از علت‌هاي ايجاد اين حباب است، ادامه مي‌دهد: اكنون حجمي از سكه وارد بازار شده است و چند روز ديگر نيز 700 تا 800 هزار سكه پس از تحويل از سوي بانك مركزي وارد بازار مي‌شود؛ با‌اين‌حال، بسياري از سكه‌های عرضه‌شده در بازار فروخته نمي‌شوند.او با بيان اينكه حراج بانك كارگشايي در شكستن حباب سكه بسيار اثرگذار است، مي‌گويد: سكه شناور (سكه‌اي كه آماده معامله در بازار است)، مدت‌ها از سوي بانك كارگشايي حراج نمي‌شد. بسياري از افرادي كه اين سكه‌ها را خريداري مي‌كنند، معامله‌گر نيستند و براي پس‌انداز آنها را مي‌خرند كه سبب كاهش عرضه در بازار مي‌شود.

احتمال تقلب در ضرب سكه
به گفته او، مشخص نيست اين روند تا چه زمان ادامه داشته باشد؛ اما مشخص است تا زماني‌ كه اصطكاك‌ها وجود داشته باشد، اين روند ادامه پيدا مي‌كند. عرضه سكه در انحصار بانك مركزي است و نمي‌توان با واردات طلا، حباب آن را از بين برد؛ زيرا ضرب آن در اختيار بانك مركزي است. تداوم حباب در سكه مي‌تواند با تبديل طلاي آب‌شده به سكه، به افزايش تقلب در ضرب سكه بينجامد.اين كارشناس با اشاره به اينكه منابع محدود است، مي‌گويد: بانك مركزي امسال حدود هشت ميليون سكه فروخته است، ضمن اينكه بخشي از توان توليدي اين بانك نيز به سمت سكه‌هايي كه ضرب كرده، رفته است و اين عامل را هم مي‌توانيم يكي از عوامل تأخير در حراج سكه بدانيم.

سكه، 12 هزار ميليارد تومان را بلعيد
به گفته او، درحال‌حاضر سكه حدود 12 هزار ميليارد تومان نقدينگي جذب كرده است كه در مقابل حجم نقدينگي، عدد درخور توجهي نيست.

هشدار نسبت به ريسك در بازار سكه
عبادالله محمدولی، رئیس سابق انجمن صنفی طلا و جواهر، نيز با بيان اينكه بازار سكه اكنون با هيجان روبه‌روست، گفت: احتمالا اين روند افزايشي به‌ صورت مداوم ادامه نخواهد داشت و در چند روز آينده شاهد كاهش قيمت خواهيم بود.او با بيان اينكه درهرحال روند حركت قيمت سكه افزايشي است، ادامه مي‌دهد: اين روند افزايش قيمت نشان مي‌دهد اكنون تقاضا وارد بازار شده است. اين تقاضا عمدتا به سمت سكه و بيشتر به سمت طلاي آب‌شده (شمش) است و در بازار مصنوعات طلا مشتري وجود ندارد و به تعبيري مي‌توان گفت اين بخش در خواب به سر مي‌برد.به گفته او، ركود اقتصادي باعث شده مردم سرمايه‌هاي خود را به بازاري ببرند كه بتواند ايجاد ارزش افزوده كند.محمدولی با بيان اينكه احتمال ريسك در اين بازار وجود دارد، به مردم هشدار مي‌دهد: خريداران با دقت بيشتري وارد بازار شوند تا خريدشان همراه با ريسك نباشد.او با بيان اينكه هر مثقال طلا حدود صد هزار تومان تفاوت قيمت در ارزش ذاتي دارد كه ناشي از تلاطمات در بازار است، مي‌گويد: مردم دقت كنند حباب سكه در زمان فروش روي قيمت سكه در نظر گرفته نمي‌شود؛ بنابراين هرچند روند حركت قيمت طلا افزايشي است، اما اين تلاطمات موقتي است.
مرجع : شرق