به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۱۵۱۹۸۶
پس از پژو-سیتروئن فرانسه، ژاپنی‌ها و كره‌ای‌ها هم از بازار خودور ایران می‌روند؟

فسخ قرارداد خارجی‌ها با خودروسازان ایران

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: جایگزین‌هایی برای خودروهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش‌بینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند.
فسخ قرارداد خارجی‌ها با خودروسازان ایران
ولی ملکی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشورهای اروپایی معمولا تحت تاثیر آمریکا قراردارند و منافعی که با این کشور دارند بیشتر است، گفت: این تولیدکنندگان در صحبت‌های خود مطرح می‌کردند که چندین برابر منافعی که در ایران دارند در آمریکا دارند و آن را فدا نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر اساس این اصل پژو همکاری خود را با ایران‌خودرو و مزدا و هیوندایی با گروه بهمن قراردادهای خود را فسخ کردند، ادامه داد: بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، همه خودروهای چینی کیفیت پایینی ندارند و اکثر خودروسازان اروپایی و آسیایی مطرح در چین به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده در این کشور واحد اصلی را به‌صورت جوینت وینچر احداث کرده و بزرگترین قطعه سازان آنها در چین است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: امیدی به ادامه کار شرکت‌های اروپایی در ایران وجود ندارد، این شرکت‌های خودروسازی خصوصی هستند و عمده سهام آنها در اختیار سرمایه‌گذاران آمریکایی است. در این وضعیت حتی اگر دولت‌های آنها دستور ادامه همکاری نیز صادر کنند عملا آن را اجرا نمی‌کنند. رضا علیزاده با اشاره به اینکه جزئیات قرارداد با خودروسازی‌های خارجی را در کمیسیون صنایع بررسی می‌کنیم تا ببینیم تضامینی در این قراردادها وجود دارد یا خیر، ادامه داد: میزان عملیاتی و قابل وصول بودن تضامین به منظور پرداخت خسارت‌ها بررسی می‌شود.

گرانی غیرقابل باور خودروها
روند افزایشی قیمت خودرو این روزها واقعا غیرقابل باور است. خروج شرکت‌هايي مانند پژو-سیتروئن (فرانسه)، مزدا (ژاپن) و هیوندای (كره جنوبی) نیز خود باعث آشفته‌تر شدن فضای بازار شده و قیمت‌ها را بالاتر برده است به طوری که قیمت پژو 2008 - اولین خودروی تولید مشترک پژو و ایران خودرو در قالب قرارداد مشترک - را 25 میلیون تومان افزایش داده است. در این رابطه، عضو هیئت علمی خودرو دانشگاه علم و صنعت، از افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی بالای ۱۰۰ میلیون تومان در حاشیه بازار خبر داد.  امیر حسین کاکائی با اشاره به اعلام خبرهای غیر رسمی از افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه افزود: این خبر سبب ایجاد هیجان و بالا رفتن تقاضا در بازار خودرو داخلی و افزایش قیمت حاشیه بازار در این کالا شده است. وی با اشاره به تاخیر ایجاد شده برای اعلام تغییرات قیمت خودرو داخلی از سوی نهادهای مسئول گفت: افزایش 20 تا 30 درصدی عوامل و مواد مصرفی در صنعت خودرو یکی دیگر از دلایل درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو است. کاکایی با اشاره به کاهش تولید قطعه سازان ادامه داد: این رویه تولید خودرو را با کندی مواجه ساخته است که این روند تا تعیین تکلیف وضعیت قیمت خودرو ادامه خواهد داشت.

گروه بهمن تكذیب كرد
عطف به نشر برخی رسانه ها مبنی بر فسخ قرارداد مزدا با گروه بهمن، روابط عمومی این شرکت اعلام کرد:
بیش از 60 سال از همکاری گروه بهمن با مزدا درخصوص تولید انواع خودروهای سواری و وانت می گذرد و بهمن به عنوان تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران در حال فعالیت است و در حال حاضر نیز هیچ لغو قراردادی نه از سوی بهمن و نه از سوی مزدا اعلام نشده است و روابط این دو شرکت همچنان ادامه دارد. هم اکنون شرکت بهمن موتور تولید و عرضه مزدا3 FL را طبق برنامه ادامه خواهد داد و همچنین مذاکره برای ورود محصولات جدید این برند نیز صورت گرفته است.