به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۳ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۵۲۱۲۳

مکانیسم سرکوب سرطان توسط یک ژن

گروه علمی: محققان "دانشگاه ملبورن"(University of Melbourne) یک مکانیسم ژنتیکی حیاتی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه یک ژن سرکوب کننده سرطان مانع رشد تومورها می‌شود.
مکانیسم سرکوب سرطان توسط یک ژن
این تحقیق نه تنها به شناسایی برخی از سرطان‌های خاص کمک می‌کند بلکه پژوهشگران را به یک مسیر جدید برای درمان‌های هدفمند و ایمن، هدایت می‌کند.چندین دهه است محققان دریافته‌اند که ژن "پی 5‌3" (p53) و پروتئینی که ژن پی 53 را رمزگذاری می‌کند، عامل اصلی جلوگیری از رشد سرطان است. ژن پی 53  که همچنین پروتئین پی53 نیز نامیده می‌شود، یک ژن سرکوبگر غده است که در انسان در ژن تی‌پی 53 روی کروموزوم 17 رمزگذاری شده‌ است. این ژن در جانداران چند یاخته‌ای بسیار کارا می‌باشد زیرا در هماهنگی چرخه‌ی یاخته‌ای و همچنین در جلوگیری از پدید آمدن  سرطان بسیار موثر می‌باشد. این ژن کارکردهای ضدسرطان گوناگونی مانند نقش در "آپوپتوز "(مرگ برنامه ریزی شده‌ی یاخته)، "پایایی ژنوم"(بازدارندگی از پیدایش جهش در ژنوم)، و جلوگیری از رگ‌زایی دارد.پروتئین پی 53 کمی به عنوان یک پروتکل حفاظتی در فرایند تقسیم سلولی عمل می‌کند. وظیفه‌ی آن این است که روند تقسیم سلولی در صورت تشخیص آسیب دی.ان.ای و یا جهش را متوقف سازد.

ژن پی 53 پیش از تکثیر جهش، می‌تواند یک فرایند به نام آپوپتوز که باعث مرگ سلول می‌شود را شناسایی کنند. اگر ژن پی 53 به درستی عمل نکند، سلول‌های آسیب دیده می‌توانند تکثیر یابند و سبب رشد و تکثیر بافت سرطانی شوند.اکنون تیم محققان یک گروه از ژن‌ها که در عملکرد ژن پی 53 در جلوگیری از سرطان موثر هستند را شناسایی کردند. اینگروه از ژن‌ها که در فرایند بازسازی دی.ان.ای با ژن "MLH1" مرتبط هستند، به طور خاصی در عملکرد صحیح ژن پی 53 حیاتی هستند."آنا جانیک"(Ana Janic)، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این تحقیق به پزشکان کمک می‌کند تا درمان‌های موثرتری را برای بیماران تجویز کنند. برای مثال، اگر یک بیمار تومور لنفوم داشته باشد که جهش آن مکانیسم‌های بازسازی دی.ان.ای را غیرفعال می‌کند، پزشکان اکنون می‌دانند که شیمی‌درمانی باعث تهاجمی‌تر شدن سلول‌های سرطانی می‌شود پس پزشکان این درمان را تجویز نمی‌کنند.این مطالعه در مجله "Nature Medicine " منتشر شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ژن سرطان