به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۵۲۱۷۵

گرانی بیسکویت و شکلات ایرانی در بازار جهانی

گروه اقتصادی: آمارهای رسمی گویای آن است که در سال گذشته ۲۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار نان شیرینی و بیسکویت از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است.
گرانی بیسکویت و شکلات ایرانی در بازار جهانی
ارزش صادرات انواع نان شیرینی و بیسکویت ایرانی در سال گذشته افزایش ۶.۲ درصدی داشته است. در حالی که وزن کالای صادراتی در این بخش ۷.۶ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر در قبال کاهش کالای صادراتی درآمدزایی این بخش بیشتر شده است که این امر نشان از گرانی انواع نان شیرینی و بیسکویت در بازار جهانی بوده است.همچنین شیرینی جات بدون کاکائو در سال گذشته ۱۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار درآمد ارزی ایجاد کرده اند که این رقم در قیاس با مدت مشابه آن در سال قبلش ۲۳.۶ درصد افزایش داشته است. البته این افزایش ارزش در شرایطی بوده که وزن این کالا نیز ۲۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.شکلات کاکائو دیگر کالایی است که سال گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و حدود ۱۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلارصادرات داشته است. این صادرات نسبت به سال ماقبل خود از نظر ارزش سه درصد افزایش یافته، اما این افزایش در شرایطی رخ داده است که وزن کالای صادر شده در این بخش ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در مجموع در گروه شیرینی و شکلات در طول سال گذشته ۶۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار کالا صادر شده است که این رقم نسبت به سال ماقبل خود از نظر ارزش ۲۱.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است. البته نباید از این نکته غافل شد که درصد افزایش وزنی مجموع کالاهای صادر شده در این بخش ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

چرا صادرات بیسکوئیت کم شد؟
اما از جمله دلایل کاهش وزنی صادرات انواع بیسکویت و نان شیرینی ایرانی می توان به مواردی مانند افزایش تعرفه گمرکی این بخش توسط دولت عراق اشاره کرد. همچنین عدم ثبات نرخ ارز، مشکلات سیاسی و امنیت منطقه و باز و بسته شدن مرزها، مجوزهای دست و پاگیر گمرکی در عراق و پاکستان از جمله موانع موجود بر سر راه صادرات این کالا بوده است، چرا که عمده بازارهای صادراتی انواع بیسکویت و نان شیرینی ایران را می توان افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و آذربایجان دانست. جدول زیر جزییاتی از صادرات انواع بیسکویت و نان شیرینی به این کشورها را نشان می دهد.در بخش شکلات های کاکائو نیز مواردی همانند بالا مشکلاتی ایجاد کرده است. برای این کالا نیز بازارهایی مشابه بیسکویت و نان شیرینی وجود دارد، اما در نهایت تراز تجاری در بخش صادرات بیسکویت در سال گذشته ۲۵۲ میلیون و ۵۰۰ دلار مثبت بوده است، چرا که واردات صورت گرفته در این بخش تنها معادل چهار میلیون و ۹۰۰ هزار دلار اعلام شده است.همچنین در بخش صادرات انواع شیرینی تراز تجاری ۱۷۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار مثبت بوده است. در بخش شکلات نیز تراز تجاری ۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار مثبت بوده است.جدول زیر وضعیت تراز تجاری محصولات حوزه شیرینی و شکلات در سال گذشته را نشان می دهد:
گرانی بیسکویت و شکلات ایرانی در بازار جهانی
مرجع : ایسنا