به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۱۵۲۱۸۵
حمایت از فلسطینی ها

محکومیت اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل

گروه بین الملل: مجمع عمومی سازمان ملل رویکرد اسرائیل در اعمال خشونت بیش از حد علیه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کرد و از دبیرکل سازمان ملل نیز خواست تا به تدوین "مکانیزم حمایت بین‌المللی" از اراضی اشغالی فلسطین توصیه کند.
محکومیت اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز، مجمع عمومی این قطعنامه را با اکثریت ۱۲۰ رای در مقابل اعتراض هشت طرف و رای ممتنع ۴۵ تن تصویب کرد. در عین حال در متن این قطعنامه مجمع عمومی، شلیک موشک‌ها از غزه به مناطق غیرنظامی اسرائیلی نیز محکوم شده است، اما در آن نامی از جنبش حماس نیامده است. قطعنامه‌های مجمع عمومی از لحاظ قانونی، الزام آور نیستند اما وجهه سیاسی دارند.

از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در مجمع عمومی قبل از این رای گیری گفت: ماهیت این قطعنامه به صورت آشکارا نشان می‌دهد که رویکردهای سیاسی بر این موضع‌گیری‌ها حکم‌فرما است. این قطعنامه کاملاً جانبدارانه است، چراکه این قطعنامه حتی یک بار هم به "تروریست‌های" حماس که همواره در غزه خشونت نشان می‌دهند، اشاره‌ای نکرده است.

تلاش ایالات متحده برای اعمال تغییرات در این قطعنامه با اضافه کردن بندی که خشونت‌ از جانب حماس را محکوم می‌کند، به نتیجه نینجامید. در جلسه روز چهارشنبه واشنگتن اصلاحیه‌ای را در محکومیت حماس مطرح کرد که نتوانست تایید دو سوم اعضا را به دست آورد.

میروسلاو لاجاک رئیس مجموع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، این طرح، کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی به دست ارتش اسرائیل را محکوم می‌کند و در راستای درخواست برای حمایت از جان ساکنان فلسطینی در اراضی اشغالی‌شان است.

همزمان، دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در مجمع عمومی پیش از این رای گیری عنوان داشت: شما با تایید این قطعنامه، با یک سازمان "تروریستی" تبانی کرده‌اید و با تایید این قطعنامه، به حماس قدرت می‌دهید. در همین حال، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل در مقابل مجمع عمومی قبل از رای گیری گفت: ما نیازمند حمایت از ساکنان بی‌دفاع‌مان هستیم. هدف از این قطعنامه ایفای نقش در عدم تشدید اوضاع است. نمی‌توانیم در مقابل خشونت‌آمیزترین جنایت‌ها و نقض حقوق بشر که به صورت سازمان یافته علیه مردم ما صورت می‌گیرد، ساکت بمانیم.

این قطعنامه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا طی ۶۰ روز، به پیشنهادهایی درخصوص راه‌ها و مکانیزم‌های تضمین امنیت و حمایت از ساکنان غیرنظامی فلسطینی پاسخ دهد.
انتهای پیام
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سازمان ملل