به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۵ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۱۵۲۲۱۰

پیام تسلیت درگذشت دکتر قانعی‌راد

پیام تسلیت درگذشت دکتر قانعی‌راد
گروه جامعه: اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی درگذشت دکتر قانعی راد را تسلیت گفت. متن پیام بروجردی به این شرح است:

خبر درگذشت استاد ارجمند و دانشمند فاضل دکتر سید محمد امین قانعی راد، جامعه‌شناس و روشنفکر شریف، آزاده و مستقل کشور،  سخت تکان دهنده و ناراحت کننده بود. قانعی‌راد در زمره آکادمیسین‌هایی بود که هرگز میان وظایف آکادمیک و تعهدات اجتماعی جدایی نیفکند و همواره تلاش کرد به طور همزمان در قامت یک چهره علمی و همچنین یک روشنفکر اجتماعی فعالیت کند. او در تمام طول دوره فعالیت علمی و اجتماعی خود، هیچ گاه جانب مردم و جامعه مدنی را رها نکرد، همواره به نقد ساختارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی پرداخت و به خصوص در دوران سخت در مضیقه قرار گرفتن تشکل‌های مستقل علمی، نقشی بی بدیل در حفظ و اعتلای این تشکل‌ها ایفا نمود.

قانعی‌راد سالها به عنوان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و نیز عضو و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به توسعه و ترویج این علم در کشور کمک کرده بود و جدای از تالیفات متعدد در این حوزه به تربیت شاگردان و دانشجویان بسیاری همت گمارده بود که بی شک نامی نیک از او به یادگار خواهد ماند.  یکی از مهمترین ویژگیهای فعالیت های علمی این استاد بزرگ، نگاه جامع‌نگر و کلان او به عنوان یک جامعه شناس در ارتباط با توسعه و مدیریت بود. این مسئله را می‌توان در آثار به جا مانده از این استاد فاضل مانند«ناهمزمانی دانش: روابط علم و نظام‌های اجتماعی - اقتصادی در ایران» و «نظام علمی کشور در برنامه سوم توسعه» به روشنی مشاهده کرد.

فقدان دکتر قانعی راد برای خانواده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران غمی دوچندان به همراه داشت. این استاد به تازگی به عضویت شورای راهبردی این سازمان در آمده بود و مشاورت علمی این سازمان و مسئولیت اندیشگاه فرهنگی این نهاد ملی را بر عهده گرفته بود. چشم امید ما برای شکوفایی و تعالی این نهاد نوپا در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تدبیر این استاد فرزانه بود. این ضایعه دردناک را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت گفته و برای خانواده آن عزیز از خداوند متعال صبر مسئلت می نمایم و امیدوارم صاحب ماه رمضان حافظ و حامی او باشد و آخرین افطار این ماه را میهمان سفره جدش امیرالمومنین علی (ع) باشد.
اشرف بروجردی
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران