به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۵۲۲۳۲
به بهانه فوتبال دشمن پروری نکنیم

نه تیم عربستان دشمن است و نه جام جهانی میدان نبرد

گروه سیاسی: جام جهانی 2018 روسیه روز گذشته آغاز شد. همزمان با باخت سنگین عربستان از روسیه میزبان، کنایه های گزارشگر بازی فوتبال هم در نوع خود جالب توجه بود.
نه تیم عربستان دشمن است و نه جام جهانی میدان نبرد
محمّدآزاد  جلالی زاده

الف) فوتبال یکی از جذابترین حوزه های تمدن و فرهنگ امروز حوزه بشری ست و در کنار سینما دو گانه مسلط دنیای فعلی ما را در بر گرفته اند و ستارگان دنیای فوتبال و سینما در روانکاوی فرهنگ عامه تا حد خدایگان باستانیان و بلکه بالاتر فرا رفته اند، حال که چنین است چرا نیاییم و در این دنیای فسون زده کنونی ما که پر از تشویش و قساوت و بی رحمی و نژادپرستی و پلشتی فزون شده است، از ظرفیت و توان بسیار بالای چنین پدیده هایی برای گسترش هر چه بیشتر انسانیت و پذیرش تکثر انسانی و قبول فرهنگ ها و گسترش مهرورزی و آیین انسان دوستی و اخلاق مداری استفاده درست ننماییم. در همین چند روز آغاز بازی ها، بی شمار عکس سلفی، ویدیو کلیپ های شاد و پیام های مفرح در فضای مجازی و حقیقی در حال رد و بدل است که می تواند از تلخی و سیاهی های امروز ایران و خاورمیانه قدر ذره ای بکاهد.

ب) شب گذشته در نخستین دیدار جام جهانی تیم ملی عربستان در برابر تیم ملی روسیه به جدّ کم آورد و بازی را با نتیجه سنگینی واگذار کرد. تحلیل فنی و آنالیز منصفانه و جدی بازی و حتی خوشحال شدن روانشناختی و هیجانی از شکست یکی از رقیب های آسیایی ایران بداهت آمیز به نظر می رسد و بحثی در آن نیست، اما ابراز ایده زیر سوال رفتن آبروی آسیا با بازی ضعیف عربستان  که از سوی گزارشگر فوتبال ما ابراز شد یا تکفیری خواندن تیمی ملی کشوری توسط مجری و تبدیل جامی که می تواند جام گسترش دوستی باشد به میدان نبرد و استعارسازی  از  آنچه در حوزه بین الملل در خاورمیانه می گذرد کار چندان عقلایی به نظر نمی آید.

ج) بی انصافی ست که نسبت به عادل فردوسی پور از حیث تسلط همه جانبه بر حوزه ی " فوتبال "دچار  کمترین خلل ذهنی و یا عینی شویم و یا در اجرا و گزارشگری فوتبالی مزدک میرزایی تردید جدی روا داریم، الحق و الانصاف آنها از بهترین ها در حوزه کاری خودشان هستند و ایرانیان از این حیث به خودشان می بالند که گزارشگر و مجری و تحلیلگرانی در حد استانداردهای جهانی دارند.

د) عادل و مزدک خود می دانند که می توانند نقش بسیار مهم سیاست انسان دوستیِ فوتبال را در جامعه و به ویژه در میان قشر جوان ما به شدت بگسترانند و با ایجاد فضای دشمن پروری لذت نگاه کردن جام جهانی را از ما نستانند و از حوزه ی تحلیل فوتبالی خارج نشده و روابط بین الملل را به خبره های کشور بسپارند و کاری نکنند که اگر خدای ناکرده فردا پس فردایی تیم ملی ما هم در زمین دچار مشکلی شد، سیل پرتاب انواع و اقسام توهین ها و مسایل از سوی اعراب به سمت ما آید و فضا، فضای دشمن پروری گردد.
برچسب ها: جام جهانی روسيه