کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مصاحبه اخیر روزنامه ایران به بهانه اعتراضات دی 96

قانعی‌راد: نسبت به سرنوشت جوانان نگرانم

روزنامه ایران , 26 خرداد 1397 ساعت 8:39


گروه جامعه: هفتم دی ماه گروه‌هایی از مردم در اعتراض به برخی مسائل  و مشکلات از جمله امور معیشتی دست به اعتراض زدند و به‌ خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات ابتدا از شهر مشهد شروع شد اما بتدریج به شهر‌های اهواز، شیراز، خرم آباد، بندرعباس و ارومیه و تهران هم رسید. اعتراضات هفتم دی ماه اگرچه در نهایت به خشونت کشیده شد اما در پی مطالبات مدنی و اجتماعی مردم شکل گرفته بود. شاید یکی از دلایلی که موجب شد تا مسیراعتراضات به انحراف کشیده شود نبود مکانی برای تجمعات مسالمت‌آمیز مردم بود. هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا محلی برای اعتراضات قانونی پیش‌بینی شده که مشهورترین آن «هاید پارک» لندن است. در نظر گرفتن چنین مکان‌هایی اجازه می‌دهد تا مردم به طور شفاف خواسته‌های قانونی خود را مطرح کنند. بر همین اساس فرمانداری تهران پیشنهاد چنین مکان‌هایی را ارائه کرد و از طرفی شورای شهر تهران نیز مصوبه‌ای برای تعیین این مکان‌ها در نظر گرفت. اگرچه تاکنون خبری از تعیین مکانی برای اعتراضات اعلام نشده است اما با این حال اجرای چنین طرحی نگرانی‌هایی را هم به وجود آورده، از جمله اینکه ممکن است با نصب دوربین و رصد معترضین مشکلاتی برای آنها در آینده ایجاد شود. موضوعی که مرحوم «محمد امین قانعی راد»- جامعه شناس- كه روز گذشته به رحمت ايزدي پيوست، نیز بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: در خصوص ایجاد این مکان و اداره آن بدبینی‌هایی وجود دارد، چراکه امکان مستند شدن اعتراضات مردمی و استفاده از آن علیه‌شان وجود دارد. به همین خاطر ابتدا باید مسأله بی‌اعتمادی میان مردم و مسئولان حل شود تا مدیریت این مکان تضمین شود.
 

       حضور گسترده جوانان در اعتراضات قابل پیش‌بینی بود
 به اعتقاد «رئیس سابق  انجمن جامعه شناسی ایران» اعتراضات خیابانی مردم پیامدی از فضای اجتماعی کشور است.دکتر محمد امین قانعی راد در این باره بیشتر توضیح می‌دهد:«باید بررسی شود تا چه عواملی در این موضوع مؤثر بودند چراکه اگر دلایل اجتماعی حادثه بررسی نشود امکان بروز مجدد آن حتی به صورت خشونت آمیزتر وجود دارد. همچنین من موافق هر نوع امکاناتی که شرایط بازتاب مطالبات مردم را فراهم کند هستم. به همین خاطر معتقدم فرصت‌هایی در جامعه باید برای بیان مشکلات مردم فراهم شود.»
او با اشاره به اینکه با ایجاد یک مکان برای اعتراضات نمی‌توان انتظار داشت تمام مشکلات برطرف شود چراکه این مکان تنها ظرفیت محدودی را فراهم می‌کند، بیان می‌کند: حضور گسترده جوانان در این اعتراضات طبیعی بود چراکه این نسل در جامعه نسبت به دیگران انتظارات بیشتری دارند. آنها نسبت به آینده خود نگران هستند و به‌همین خاطر طبیعی است که در این اعتراضات فعال‌تر باشند.

قانعی راد با تأکید بر اینکه دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کنار هم در ایجاد اعتراضات دی ماه مؤثر بود، می‌گوید: بتدریج شاهد کاهش منابع و قدرت دولت هستیم. به طوری که روز به روز صندوق‌های بازنشستگی، مؤسسات مالی و بانک‌ها بیشتر به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند. همه این مسائل در کنار یکدیگر باعث شده تا مردم دچار احساس نا امنی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور شوند.
این جامعه شناس  با تأکید بر اینکه آینده متعلق به‌جوانان است و باید به این نسل توجه بیشتری شود، می‌گوید: این نسل در موقعیتی قرار دارد که نتوانسته از بسیاری از فرصت هایشان مانند امکانات شغل، مسکن و پس‌انداز استفاده کند. آنها با مشکلات بسیاری نسبت به سالمندان روبه‌رو هستند، چراکه اقشار سالمند توانایی کنار آمدن با زندگی فعلی خود را دارند ولی آنها به‌دنبال تغییر و تحول هستند.این نسل انتظار دارد از‌شأن اجتماعی برخوردار شود و در جامعه حقوق‌اش به رسمیت شناخته شود. بنابراین نیروی مشارکت اجتماعی آنها باید در جامعه تخلیه شود که اگر این اقدام صورت نگیرد نتیجه‌اش اعتراض دوباره است.
قانعی راد با تأکید بر اینکه جوانان باید احساس کنند حضورشان در جامعه اثر‌گذار است، می‌گوید: اصلی‌ترین عامل اعتراض آنها در دی ماه تنها به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه یکی از آنها لزوم توجه به جوانان است. بنابراین اگر نسبت به حرکت‌های اجتماعی بی‌توجه باشیم امکان مجدد اعتراضات به طور خشونت آمیزتر وجود دارد. پس مسئولان نباید نگاه‌شان به این اعتراضات مقطعی باشد بلکه آنها باید توجه بیشتری به شرایط اجتماعی و زندگی مردم داشته باشند.


کد مطلب: 152261

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/152261/قانعی-راد-نسبت-سرنوشت-جوانان-نگرانم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir