به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۱۵۲۳۴۳

گفت‌وگو با زبان هنر در کوران جام‌جهانی

گروه فرهنگ و هنر: سفیر ایران در روسیه حضور منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در این کشور و اجرای آن‌ها همزمان با جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ را اتفاقی مبارک توصیف کرد.
گفت‌وگو با زبان هنر در کوران جام‌جهانی
مهدی سنایی در ادامه مطلب بالا بیان کرد: من فکر می‌کنم حضور منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در این کشور و اجرای آن‌ها همزمان با جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ اتفاق بسیار مبارک و خوبی است؛ البته ما روابط فرهنگی گسترده‌ای با روسیه داریم و در طول سال اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد اما اتفاق نادر این است ارکستر سمفونیک تهران تا به حال در روسیه اجرایی نداشته است و دیگر اینکه این ارکستر تا به حال در هیچ جام‌جهانی‌ کنار تیم ملی فوتبال ایران حضور نداشته است.

او ادامه داد: اینکه فوتبال و ورزش و فرهنگ و هنر همزمان ارائه می‌شود شور و هیجان بیشتری در میان ایرانی‌های حاضر و مردم روسیه ایجاد می‌کند. امیدوارم بنیاد رودکی این اقدام‌ها را توسعه بدهد و ما نیز حتما حمایت خواهیم کرد. سنایی اظهار کرد: موسیقی جایگاه برجسته‌ای در روابط فرهنگی ما با روسیه ندارد، امیدوار هستم که این جایگاه را احراز کنند. مردم روسیه مردم هنردوست و موسیقی‌دوستی هستند، امیدوارم از طرف مراکز هنری و موسیقایی کشورمان به این مهم توجه شود.

او اضافه کرد: اعلام می‌کنم ما هم به عنوان سفارت ایران در روسیه به شکل خاص از این موضوع حمایت می‌کنیم زیرا سینما، موسیقی و تئاتر زبانی است که در روسیه به راحتی می‌توان با آن گفت‌وگو کرد و ما نیز در این زمینه برجستگی‌های زیادی داریم. گفت‌وگوهایی هم با آقای صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) داشتیم امیدواریم که شاهد اقدامات بیشتری در حوزه موسیقی باشیم. سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: ممکن است آنچه (در تعاملات فرهنگی ایران) با روسیه انجام می‌شود در مقایسه با کشورهای دیگر کم نباشد، اما با توجه به ظرفیت روابط فرهنگی، استقبال در روسیه و توانایی‌های کشور می‌تواند موسیقی ایران بیشتر و به شکل نهادینه شده در روسیه ارائه شود. ما با حمایت‌های قبلی آمادگی حمایت بیشتر (در این زمینه) را داریم.

سنایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به چالش‌های سیاسی و اقتصادی‌ای که امروز ایران با آن‌ها روبه‌رو است، هزینه کردن برای دیپلماسی فرهنگی چقدر می‌تواند موثر باشد؟ گفت: باید مشکلات سیاسی را در عرصه بین‌الملل به روش خودش حل کرد و تلاش کرد تنش‌ها را کاهش داد، اما برای پیش‌برد و دستیابی به اهداف و کاهش تنش‌ها نقش دیپلماسی عمومی را نباید کم گرفت. این (مورد) اتفاقا حوزه‌ای است که ایران در آن توانایی و ظرفیت دارد. تمدن، فرهنگ و زبان ایرانی پشتوانه عظیمی برای پشتوانه سیاسی کشور است.
مرجع : ایسنا