به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۵۲۳۸۱
معاون کنسرواتوار چایکوفسکی عنوان کرد

تاثیر غرور ایرانی بر اجرای موسیقی سمفونیک

گروه فرهنگ و هنر: «اصول بداهه‌نوازی یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران است. این دستاورد را ایرانیان باید حفظ کنند و باید کاری کنند که موسیقی اروپایی تاثیری بر آن نداشته باشد.»
تاثیر غرور ایرانی بر اجرای موسیقی سمفونیک
مارگاریتا کاراگینتینا ـ معاون کنسرواتوار چایکوفسکی ـ با بیان جملات بالا، اضافه کرد: ایران فرهنگی غنی دارد. این کشور توانسته موسیقی سنتی خودش را حفظ و در عین حال گسترش دهد. همچنین این توانایی را دارد که از موسیقی سمفونیک غرب به خوبی استفاده کند.او ادامه داد: برای ما موسیقی سنتی ایران که خاص این کشور است بسیار جالب است. از نظر فرهنگی این موسیقی بسیار به فرهنگ روسیه نزدیک است.کاراگینتینا در ادامه اظهار کرد: ایران در بخش موسیقی سمفونیک راهی را می‌رود که روسیه در قرن هجدهم طی کرد. ما این مساله را درک می‌کنیم که تجربه فهم موسیقی سمفونیک برای ایرانیان بسیار جالب است و می‌خواهند آن را یاد بگیرند.او معتقد است: ایران فرهنگ بزرگی دارد که همه‌ی فرهنگ‌ها باید در آن باشند. موسیقی سمفونیک اروپایی هم بخشی از این فرهنگ است که باید در آن وجود داشته باشد. برای ایرانی ها در این مرحله کمی سخت است که از لحاظ روانی و فیزیولوژی این موسیقی و روش‌های استفاده از آن را یاد بگیرند. وقتی این مساله را یاد بگیرند، به راحتی می‌توانند موسیقی سمفونیک اروپایی را اجرا کنند. از نظر تکنیکی یادگیری این موسیقی مساله خاصی نیست.معاون کنسرواتوار چایکوفسکی همچنین گفت: در موسیقی سمفونیک اروپا سِرّی هست و آن هم این که، نوازنده باید در اجرای این موسیقی خودش را فراموش کند و دقیقا همانند کسی بنوازد که کنارش نشسته است.

او گفت: ۱۲ ویلن وقتی کنار هم هستند، باید دقیقا مانند یک ویلن اجرا کنند. برای ایرانیان این مساله کمی دشوار است. چرا که ایرانیان غرور دارند. به همین دلیل هر نوازنده ایرانی همان گونه که خودش می‌خواهد اثر را اجرا می‌کند. پس ۱۲ ویلن هر کدام همانند خودشان اجرا می‌کنند و صداهایی که درمی‌آید تشخیصش برای مخاطب دشوار است. این مساله برای ما قابل تشخیص است.او ادامه داد: موضوع بر سر این نیست که چه کسی خوب و چه کسی بد اجرا می‌کند. امروز در کنسرواتوار چایکوفسکی نوازندگانی از دانمارک مشغول اجرا بودند. من نمی‌گویم که آنها از نوازندگان ایرانی بهتر هستند یا بالعکس؛ ایرانیان هر کاری که انجام می‌دهند را به بهترین شکل انجام می‌دهند. فکر می‌کنم که ایرانیان روح و جانی به موسیقی سمفونیک می ‌بخشند تا اروپاییان بتوانند تنوع صداها را از طریق صدای ساز آنها بشناسند.کاراگینتینا با بیان اینکه اصول بداهه‌نوازی یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران است، گفت:  این دستاورد را ایرانیان باید حفظ کنند و باید کاری کنند که موسیقی اروپایی تاثیری بر آن نداشته باشد.او اضافه کرد: من را کسانی ناراحت می‌کنند که موسیقی سنتی ایران را پیش از اجرا روی نُت می‌نویسند. با این کار ذوق و آفرینش لحظه‌ای را از دست می‌دهند. این میراث معنوی ایران را باید به خوبی حفظ کرد. به صورت موازی می‌توان موسیقی های دیگر را هم دنبال کرد.کاراگینتینا توضیح داد: این موسیقی سنتی ایران آنقدر برای کنسرواتوار چایکوفسکی قابل درک است که ما یک کارمند برای این بخش استخدام کرده‌ایم که موسیقی ایرانی را به خوبی می شناسد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: موسیقی