به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۵۲۴۳۵

از پخش جنجالی فوتبال تا فروش پایین فیلم‌ها

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران از ابتدای سال 1397 چندان روزهای امیدوارکننده‌ای را پشت سر نگذاشته است. فروش فیلم‌ها در نوروز چنان که تصور می‌شد رکوردشکن نبود و همین روند همچنان ادامه یافته و همزمانی بازی‌های جام جهانی و اکران عید فطر این فرصت خوب اکران را هم تبدیل به مقطعی عادی برای نمایش فیلم‌ها کرده است.
از پخش جنجالی فوتبال تا فروش پایین فیلم‌ها
اکران عید فطر یکی از بهترین زمان‌ها برای نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی محسوب می‌شود و معمولا سازندگان آثار و پخش‌کننده‌ها در رقابتی تنگاتنگ سعی می‌کنند اثر خود را به فرصت اکران عید فطر برسانند. امسال فیلم‌های «دلم می‌خواد» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «در وجه حامل» ساخته بهمن کامیار، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «شماره 17 سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی و «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی به عنوان آثار اکران عید فطر تعیین شدند که از میان آن‌ها فقط فیلم‌های «دلم می‌خواد»، «دشمن زن» و «در وجه حامل» اکران عمومی شده‌اند و انتظار می‌رود باقی فیلم‌های اکران عید فطر به زودی به نمایش عمومی درآیند.در ادامه با نگاهی به وضعیت فوتبالی سالن‌های سینما، مروری بر آمار فروش این فیلم‌ها صورت می‌گیرد.

فوتبال در سالن سینما
اگر کسی به صورت اتفاقی جمعه عصر سری به سالن‌های سینما می‌زد با صحنه‌ای دور از انتظار مواجه می‌شد، سینماها میزبان تماشاگران فوتبال بودند. این تماشای فوتبال در سالن سینما البته اتفاقی به سود سینماداران بود. براساس آمار و ارقام منتشر شده پخش بازی فوتبال ایران مراکش در جام‌جهانی در سینماها بیش از ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشت. براساس آمار منتشر شده در «مهر»، این بازی با فروش حدود ۲۵ هزار بلیت در ۱۱۰ سالن سینما در کشور نمایش داده شد که حدود ۴۰ تا ۵۰ سالن در شهرستان ها و باقی به تهران تعلق داشت.در خبر دیگری هم آمد بعضی بلیت‌های پخش فوتبال در یکی از سالن‌ها به قیمت 95 هزار تومان فروش رفته است. اتفاقی عجیب که سودی را راهی صندوقچه‌های سالن‌داران می‌کند، اما اینکه سهم سینماگران از این سودها چه خواهد بود روشن نیست.تا پایان جام جهانی بازی‌های گزینش شده‌ای از جمله بازی‌های تیم ملی ایران در سالن‌های سینما پخش خواهد شد و احتمالا سینماداران برخلاف دست‌اندرکاران تولید فیلم یک ماه خوشایند را پیش رو خواهند داشت.

اکران «دلم می‌خواد» بعد از چهار سال‌
بهمن فرمان‌آرا فیلم سینمایی «دلم می‌خواد» را چهار سال قبل ساخت؛ فیلمی که حضور محمدرضا گلزار در آن نشان از تفاوت‌هایی میان این ساخته کارگردان سرشناس سینمای ایران با دیگر آثارش داشت. فیلم برای رسیدن به مرحله اکران موانع بسیاری را پشت سرگذاشت، از اختلافات درونی که خود منجر به تاخیر در زمان نمایش شد و در ادامه نگاه اصلاحی که به فیلم وارد شد. همه این‌ها چهار سال «دلم می‌خواد» را از پرده نمایش دور نگه داشت تا اینکه فیلم از تاریخ بیست و سوم خردادماه 1397 در قالب اکران عید فطر روی پرده رفت. آخرین آماری که از فروش آن در سایت سینماتیکت قابل مشاهده است نشان از فروش 265 میلیونی فیلم دارد.«دلم می‌خواد» نوشته امید سهرابی است  و تهیه‌کنندگی آن را علی تقی‌پور برعهده دارد. رضا کیانیان، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، سحر دولتشاهی، صابر ابر، رویا نونهالی، علی سرابی، بهناز جعفری، رضا بهبودی، ندا مقصودی، پیام دهکردی، احمد ساعتچیان، مریم شیرازی، نیما راد و سیاوش چراغی پور در آن بازی می کنند و فیلم داستان زندگی نویسنده ای به نام بهرام فرزانه را روایت می‌کند که مدت‌هاست نمی‌تواند داستان بنویسد. ناگهان بر اثر یک تصادف اتومبیل، آهنگی در ذهنش تکرار می‌شود که بهرام فرزانه را به رقص می‌آورد. همین اتفاق شوق نوشتن را در او بر می انگیزد. ولی این همه ماجرا نیست...«دلم می خواد» در گروه زندگی اکران عمومی شده است.

یک کمدی روی پرده
همواره فیلم‌های کمدی سهمی از اکران عید فطر داشته‌اند و امسال «دشمن زن» که یک کمدی با مایه‌های عاشقانه محسوب می‌شود در جریان اکران عید فطر روی پرده رفته است. سام درخشانی، گوهر خيرانديش، بهاره كيان‌افشار، الناز حبيبی، بهرنگ علوی، مريم سعادت، مونا شناس، سيروس همتی، هاوار قاسمی، سپيده مراد‌پور و امیرحسین آرمان از بازیگران این فیلم هستند و حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی تهیه‌کنندگی، فیلم کمدی کریم امینی را برعهده دارند.در خلاصه داستان این فیلم که در گروه سینمایی ماندانا اکران شده آمده: چرا هرچی دشمن زنه بعد از يه مدت توزرد از آب در مياد و ميشه مدافع سرسخت حقوق زنان؟؟!!مجموع فروش «دشمن زن» که از 23 خرداد روی پرده رفته به 195 میلیون تومان رسیده است.

تجربه تهیه‌کنندگی کارگردان جوان
مصطفی کیایی که به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون «بارکد»، «ضدگلوله» و «چهار راه استانبول» شناخته می‌شود در تجربه تهیه‌کنندگی خود فیلم «در وجه حامل» را تهیه کرده و بهمن کامیار کارگردان آن است. این فیلم هم که از آثار اکران عیدفطر محسوب می‌شود به فروش 28 میلیونی دست یافته که رقم قابل قبولی محسوب نمی‌شود. این فیلم همزمان با دو فیلم دیگر از 23 خرداد اکران شده است.

این فیلم با فیلمنامه ای از بهمن کامیار سال گذشته در تهران تولید شده و روایتگر داستان زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می شود و در پی حل آن است.محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید نیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد، جواد زیتونی، بیژن افشار، میثاق جمشیدی، مژده دایی، سید وحید منافی، مهدی میری، پاوان افسر، محسن کیایی و رعنا آزادی ور در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند.
مرجع : خبرآنلاین