به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۵۲۴۶۳
تاجگردون: جلسات همفکری با دولت درباره بازار ارز به نتیجه نرسیده است

محدودیت ارزی حباب را بیشتر می‌کند

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: زمانی که در بازار ارز محدودیت ایجاد می‌کنیم، حباب بیشتر می‌شود. دولت یا بانک مرکزی زمانی که نمی‌تواند بازار عرضه و تقاضا را جواب بدهد باید به بازار دیگری تن می‌داد.
محدودیت ارزی حباب را بیشتر می‌کند
غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار و خودرو در بازار، گفت: پیش‌ از این کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه‌وبودجه نظر خود را در خصوص بازار ارز داده بودند. زمانی که عرضه و تقاضای ارز آزاد است نمی‌توان یک‌دفعه آن را بر روی 4200 بست و بعد گفت که سایرین قاچاق هستند.او ادامه داد: برای مثال یک شخصی گشایش ارز و گشایش کالا کرده و این موارد تقاضا است. چگونه بانک مرکزی دارایی‌هایش را تبدیل به سبدهای مختلف می‌کند. بنابراین هرکسی اجازه دارد که دارایی‌های خود را متناسب با ریسکی که تشخیص می‌دهد در سبدهای مختلف ازجمله ارز، بورس، سهام، خانه و...بگذارد. افراد اختیار اموال خود رادارند و می‌توانند دارایی‌های خود را در سبدهای مختلفی قرار دهند.رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه تأکید کرد: زمانی که در بازار ارز محدودیت ایجاد می‌کنیم، حباب بیشتر می‌شود. دولت یا بانک مرکزی زمانی که نمی‌تواند بازار عرضه و تقاضا را جواب بدهد باید به بازار دیگری تن می‌داد اما چون دولت محدودیت ایجاد کرد اثرات روانی را به دنبال داشت و درصد کمی که تقاضایی در جامعه داشتند، بر کل بازار چیره شده‌اند و توانستند خودرو و سایر بازارها را تحت تأثیر قرار دهند.
 
تاجگردون ادامه داد: محدودیت ارزی دولت اجازه نمی‌دهد که به همه متقاضیان دلار 4200 هزارتومانی بدهند. زمانی که این سیاست عمل نمی‌کند مردم متوجه می‌شوند که باید اتفاق دیگری صورت بگیرد. به نظر می‌رسد باید فضا را برای بازار دیگر شکل دهیم.او در خصوص واکنش مجلس به افزایش نرخ ارز، گفت: ما با دولت صحبت کردیم. در راستای اینکه قوانین ما با دولت در تعارض نباشد قرار بر این شد که جلسه مشترکی با دولت داشته باشیم و بر روی یک موضوعی توافق کنیم. دولت می‌گوید که من با همین روش کنونی می‌توانم بازار دلار را کنترل کنم که مشخص شد نتوانستند. اگر بتوانند کنترل کنند ما با دولت همراهی می‌کنیم اما اگر نیاز به اصلاح سیاست باشد قطعاً این اقدام را انجام می‌دهیم.رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه تأکید کرد: جلسات همفکری با دولت به نتیجه نرسیده و اگر رسیده بود شاهد این شرایط در بازار ارز نبودیم.تاجگردون گفت: بار دیگر از دولت درخواست کردیم تا جلسه همفکری حداقل در سطح محدود بگذارند تا بتوانیم بازار ارز را کنترل کنیم
مرجع : اعتماد آنلاین