به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۵۲۶۳۲

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد
گروه سياسي: بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای سه شنبه مشروعیت دادگاه محمد ثلاث را به زیر سوال برد و اعلام کرد این اعدام سوالاتی جدی درباره احترام جمهوری اسلامی به حقوق اساسی و روند دادرسی ایجاد کرده است.

این بیانیه مدعي شده که محمد ثلاث «تحت شکنجه» و بدون دسترسی به وکیل وادار به اعتراف، و در یک «روند قضایى شتابزده» به اعدام محکوم شده است. اتحادیه اروپا با انتشار این بیانیه بار دیگر گفت که این نهاد مخالف اجرای حکم اعدام در سراسر جهان است. در بیانیه بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آن به عهده فدریکا موگرینی است هم چنین می خوانیم: «حکم اعدام نمی‌تواند مانع بازدارنده باشد...».
 
پیش تر روز دوشنبه، هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعدام عجولانه آقای ثلاث آخرین مثال از عدم احترام رژیم ایران به حقوق بشر شهروندان این کشور است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه عدم دسترسی محمد ثلاث قبل و طی جلسات دادگاه را «به شدت ناعادلانه» خواند و تصریح کرد که «شاهدان اصلی که می‌توانستند شهادت دهند ثلاث در زمان مرگ ماموران پلیس در بازداشت پلیس به سر می‌برده است، پذیرفته نشدند.»

نوئرت با اشاره به دستگیری حداقل ۳۰۰ درویش از ماه فوریه و بدرفتاری ماموران پلیس با این افراد افزود: «اجرای حکم اعدام بدون فراهم کردن فرآیند دادرسی و محاکمه عادلانه و ضمانت تجدیدنظرخواهی که حق محمد ثلاث بود، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از هم‌پیمانان این کشور خواست تا در محکوم کردن ایران به خاطر اعدام «بی‌رحمانه و ناعادلانه» ثالث با آمریکا همراه شوند و همزمان از مقامات ایران درخواست کرد تا صدها درویش را که به خاطر عقایدشان در زندان به سر می‌برند آزاد کنند.
مرجع : يورونيوز
برچسب ها: محمد ثلاث