به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۱۵۲۷۹۰

رایزنی آمریکا، قطر و مصر درباره "معامله قرن"

گروه بین الملل: فرستادگان رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه رایزنی‌های خود با سران منطقه درباره آنچه "معامله قرن" خوانده می‌شود، با امیر قطر و رئیس‌جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کردند.
رایزنی آمریکا، قطر و مصر درباره "معامله قرن"
کاخ سفید از دیدار جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به همراه جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در امور صلح خاورمیانه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خبر داد.بر اساس این بیانیه، جارد کوشنر و گرینبلات در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی درباره افزایش همکاری‌ها بین دو کشور و "تلاش‌های دولت ترامپ برای تسریع و پیشرفت صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان" بحث و رایزنی کردند.از سوی دیگر، رئیس جمهوری مصر در دیداری با داماد و مشاور ارشد ریاست جمهوری آمریکا و فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح خاورمیانه درباره مسأله فلسطین و روابط دوجانبه قاهره و واشنگتن بحث و رایزنی کرد.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اظهار کرد که عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در دیدار با جیسون گرینبلات و جارد کوشنر بر تمایل مصر بر تداوم و تحکیم همکاری‌های استراتژیک با آمریکا در سایه بی‌ثباتی که منطقه شاهد آن است، تأکید کرد.همچنین در این دیدار سیسی به تلاش‌های کشورش برای مقابله با تروریسم و تحقق رشد اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.کوشنر و گرینبلات که چند روزی در منطقه به سر می‌برند، پیش از این به عربستان و اردن هم سفر کرده و درباره توافق احتمالی سازش، با سران این کشورها گفت‌وگو کردند.

تاکنون آنچه درباره "معامله قرن" که دولت دونالد ترامپ با همراهی کشورهای عرب منطقه آن را دنبال می‌کند به طور کامل منتشر نشده و تنها بخش‌هایی از آن به رسانه‌ها درز کره است. به گفته مقامات فلسطینی، طرح آمریکایی مذکور به فلسطینی‌ها مرزهایی مشروط را پیشنهاد خواهد کرد. زمین‌های حدود نیمی از مساحت اراضی اشغالی یعنی معادل ۱۱ درصد از کل اراضی فلسطینی که از زمان قیمومیت انگلیس به رسمیت شناخته می‌شود.این طرح همچنین شامل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ و مخالفت با اصل حق بازگشت فلسطینی‌ها به طور کلی است.

به موجب گزارش‌های اسرائیلی، واشنگتن چه بسا در این طرح برای کم رنگ کردن مرزهای بین غزه و مصر تلاش کند تا فلسطینی‌ها بتوانند در سینای شمالی کار یا حتی زندگی کنند.هدف از این طرح انتقال مسؤولیت اداره غزه به طور تدریجی از اسرائیل به مصر خواهد بود تا به هر نحو فرصت تشکیل کشور فلسطین را در اراضی تاریخی فلسطین از بین ببرد. این طرح همچنین هیچ تعهد صریحی به راه حل دو کشوری ندارد.
مرجع : ایسنا