به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۱۵۲۷۹۷

عدم تایید خبر اخراج آقازاده‌ها از آمریکا

استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا
استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا
گروه اقتصادی: سایت اصلاحات‌نیوز نوشت: شب گذشته خبرگزاری ایسکانیوز متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی در خبری اختصاصی (اینجا) مدعی شد که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است: "۵ هزار و ۴۳۲ نفر از فرزندان مسئولین ایران در آمریکا حضور دارند که فقط ۳۵۴ نفر آنها در دانشگاه های آمریکا تحصیل و ۳۹۴۷ نفر فاقد تخصص هستند. در حال حاضر به جز املاک‌ و دارایی شخصی ۱۴۸ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار در حساب این نفرات پول وجود دارد!  بعلت نبود فدرال پولی در ایران و امضا نکردن FATF از منابع نامشخص این پولها در قالب پولشویی از مردم ایران وارد آمریکا شده و ما این مبالغ را توقیف می کنیم. ظرف سه ماه آینده این نفرات به ایران دیپورت می شوند"

 این خبر اما از همان ابتدا با استقبال کاربران ایرانی مواجه شد؛ در توییتر موجی از  هشتگ ها و مباحثی در این باره رخ داد؛ و در گوگل به ترند در جستجو تبدیل شد اما لحظاتی بعد این خبرگزاری خبری که هشتگ اختصاصی با اشاره هدفمند به FATF را بر آن نهاده بود حذف کرد. پیگیری های اصلاحات نیوز از منابع خبری خارجی اما تاکنون بی نتیجه مانده است و این خبر از اساس صحت ندارد. حال باید دید ایسکانیوز که از قضا نزدیک به یکی از مقامات ارشد و راهبرین سیاست خارجی نظام است از چه منبعی برای ارسال این خبر استفاده کرده است. آیا اشاره به FATF در این ایام حساس که نمایندگان مجلس در حال رایزی هستند هدفمند بوده یا داستان از جای دیگر اب می‌خورد؟

یك كانال تحلیلی در تلگرام هم نوشت: در روزهای اخیر اظهار نظری منتسب به استیو منوچن وزیر خزانه‌داری آمریکا در تلگرام منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود به زودی بالغ بر ۱۴۸ میلیارد دلار از اموال «آقازاده‌ها» در آمریکا مصادره خواهد شد. خبر همچنین به نقل از منوچن جزییاتی درباره تعداد این «آقازاده‌‌های» ساکن آمریکا و شغل‌های آنان منتشر کرده است. در این باره ذکر چند نکته ضروری است.

۱- آقای منوچن اساسا نه در کنفرانس مطبوعاتی و نه در هیچ مصاحبه‌ای چنین اظهار نظری نکرده است. آخرین صحبت مربوط به ایران او درباره تحریم انصار حزب‌الله است که متعلق به بیست و سه روز پیش است. به عبارت دیگر، این خبر از اساس ساختگی است.

۲- در آمریکا نمی‌توان فرد را به واسطه شغل پدرش مورد مواخذه قرار داد یا اموالش را مصادره کرد. چنین کاری نیازمند داشتن ادله کافی برای نامشروع بودن مال شخص و حکم نهایی دادگاه دارد. وزارت خزانه‌داری یا دولت حق مصادره اموال کسی بنا به تشخیص خود را ندارند. به علاوه مفهوم «آقازاده» انقدر مفهوم خوش‌تعریفی نیست که دولت بتواند با دقت یک نفر مشخص کند چه کسی آقازاده هست و چه کسی نیست. اگر چنین اظهار نظری بشود چیزی شبیه به این خواهد بود: «بالغ بر این تعداد ایرانی که پدرانشان وزیر، فرمانده سپاه یا معاون رییس‌جمهور هستند در ایالات متحده ساکنند».

۳- پی‌روی کردن یا پی‌روی نکردن ایران از FATF مساله‌ای نیست که آمریکایی‌ها بابت آن بتوانند اموال افراد را مصادره کنند. چنانچه پیشتر اشاره شد چنین کاری نیاز به اثبات در دادگاه و به صورت جداگانه برای هر متهم دارد. بانک‌ها البته همین الان هم موظفند هر نوع انتقال پولی که نقطه آغازش به ایران مرتبط است را بررسی کنند و مطمئن شوند مشکوک به غیرقانونی بودن علی‌الخصوص پول‌شویی نیست. به صورت یک قاعده کلی بانک‌ها موظفند تمامی انتقال پول‌های بیش از ده هزار دلار چه درون کشور و چه از بیرون به داخل در آمریکا را به سازمان IRS اطلاع دهند.

۴- چندی پیش خبری به صورت گسترده دست به دست می‌شد که مدعی بود جان بولتون گفته در تیر ماه سورپرایز ویژه‌ای برای ایران دارد. این خبر هم از اساس صحت نداشت و ساختگی بود. این‌که آیا هدفی پشت تولید و انتشار این دست اخبار ساختگی است یا نه، شاید فعلا قابل بررسی نباشد، اما وظیفه ما، به خصوص روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی اطلاع از صحت خبر پیش از بازنشر آن است.