به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۵۲۸۵۰

از فردا رانندگی زنان عربستانی آزاد مي‌شود

گروه بين‌الملل: عربستان، تنها کشوری که رانندگی زنان در آن ممنوع بود، از فردا یکشنبه سوم تیر ماه (۲۴ ژوئن) به زنانی که موفق به اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی شدند اجازه رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های شهرهای مختلف این کشور را می‌دهد.
از فردا رانندگی زنان عربستانی آزاد مي‌شود
به گزارش يورونيوز، همزمان با این اتفاق، پلیس‌های زن راهنمایی و رانندگی هم در این کشور آغاز به فعالیت می‌کنند. ۴۰ زن پلیس روز پنجشنبه ۳۱ خرداد گواهی پایان دوره آموزشی خود را دریافت کردند. به نظر می‌رسد یکی از وظایف پلیس‌های زن سعودی حضور بر سر صحنه تصادفات رانندگی است که زنان راننده عربستانی یکی از طرف‌های آن هستند. یونیفورم رسمی این زنان شامل مانتوی تیره بلند با سرآستین‌های سبز رنگ است. برخی از این زنان هم چهره خود را با روبنده می‌پوشانند.
 
طاهانی الامیری، زن ۳۵ ساله‌ای است که از شروع کارش به‌عنوان مامور راهنمایی و رانندگی هیجان زده است. او می‌گوید: «در ابتدا ترس وجود دارد اما کم کم وضعیت بهتر می‌شود و به خواست خداوند این موضوع برای زنان خوب خواهد بود.» مدیر مرکزی که این زنان را آموزش می‌دهد می‌گوید که مشخص نیست چه تعداد پلیس زن راهنمایی و رانندگی در سال جاری به کار گرفته می‌شوند. او اضافه می‌کند: «این موضوع به میزان تقاضا بستگی دارد.»

ماموران زن راهنمایی و رانندگی دوره آموزشی خود را پشت سر گذاشتند REUTERS/Noemie Olive
به دنبال صدور فرمان پادشاهی عربستان برای مجاز بودن رانندگی زنان در این کشور در راستای برنامه اصلاحات اجتماعی، شمار زیادی از زنان این کشور برای گرفتن گواهینامه ثبت نام کردند. برخی از زنان عربستان پیش از این به خاطر رانندگی، جریمه یا زندانی شده و یا تحت تعقیب و پیگرد قرار گرفته بودند گرچه در ماه گذشته هم این بازداشت‌ها ادامه داشت و برخی از فعالان حقوق زنان از جمله افرادی که برای حق رانندگی زنان مبارزه می‌کردند، در این پادشاهی بازداشت شدند و همچنان برخی از آن ها در بازداشت بسر می‌برند.
اکثر جمعیت این پادشاهی مخصوصا جوانان از اصلاحات حمایت می‌کنند اما بسیاری در عین حال نگران تغییرات سریع هستند و این نگران هستند که چنین اصلاحاتی خشم برخی از محافظه‌کاران مذهبی را برانگیزد. وقتی در سپتامبر (شهریور) سال گذشته ولیعهد عربستان دستور خاتمه ممنوعیت رانندگی زنان را صادر کرد، به دولت، ۹ ماه فرصت داد تا شرایط رانندگی زنان در خیابان‌ها و جاده‌های این کشور را فراهم کند.

در این راستا، وزارت کشور عربستان اقدام به بازگشایی مراکز آموزش رانندگی کرد و شرایطی ایجاد شد که زنان امکان تبدیل گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی را داشته باشند. وزارت کشور عربستان همچنین با برخی مراکز خصوصی برای آموزش ماموران زن راهنمایی و رانندگی همکاری داشت.
 
آن‌ها همچنین در نظر دارند بازداشتگاه‌های موقتی را برای نگهداری رانندگان زن متخلف ایجاد کنند اما در حال حاضر مراکز اصلاح و تربیت مخصوص نوجوانان را به این کار اختصاص داده‌اند. نخستین گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی برای زنان در تاریخ ۱۵ خرداد ماه صادر شد و نخستین زنانی که این گواهینامه را دریافت کردند از جمله افرادی بودند که پیش از این گواهینامه بین‌المللی داشتند.