به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۵۲۸۶۱

از هیجان معاملات بورسی کاسته شد

گروه اقتصادی: علیرغم کانال‌شکنی‌های نماگر اصلی بازار در هفته گذشته و صف‌های طولانی خرید، امروز شاخص کل حدود ۵۲۸ واحد رشد کرد و از صف‌های خرید آنچنانی خبری نبود، هرچند برخی از خودرویی‌ها از معدود سهم‌هایی بودند که تا پایان ساعت معاملات امروز هم صف خرید را تجربه کردند.
از هیجان معاملات بورسی کاسته شد
امروز در بازار سرمایه شاهد رشد ۵۲۸ واحدی شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بودیم، به‌طوری که این شاخص تا تراز ۱۰۹ هزار و ۴۰۱ بالا رفت. در حالی که در روزهای معاملاتی هفته گذشته بورس تهران با هیجان روبه‌رو بود و هر روز شاهد کانال‌شکنی‌های پی در پی نماگر اصلی بازار بودیم.قیمت دلار در بازارهای غیررسمی همچنان در دیگر بازارها از جمله بازار طلا و بازار سهام تاثیرگذار است؛ در این روزها بازارها تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کنند و نگرانی‌ها از این روند غیر قابل پیش‌بینی، ریسک‌های سیستماتیک بازار را افزایش داده است.شاخص کل هم وزن امروز ۱۸۳ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۷۲ واحدی رسید. در عین حال شاخص آزاد شناور با ۴۷۲ واحد رشد تا رقم ۱۲۰ هزار و ۳۰۴ بالا رفت. شاخص بازار اول نیز با ۳۴۵ واحد افزایش عدد ۷۹ هزار و ۹۵۱ را تجربه کرد و شاخص بازار دوم با ۱۲۸۳ واحد رشد تا تراز ۲۲۱ هزار و ۳۹ بالا رفت.ملی صنایع مس ایران امروز بیش‌ترین تاثیر را بر نوسانات شاخص کل داشت. این نماد با ۱۵۰ واحد تاثیر کاهنده سعی کرد نماگر اصلی بازار را به سمت پایین هدایت کند. همچنین سرمایه‌گذاری قدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان از نمادهایی بودند که تاثیر منفی روی دماسنج بازار داشتند.

در طرف مقابل پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی شازند و پتروشیمی جم به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۶۳ واحد تاثیر افزاینده روی دماسنج بازار داشتند و سعی کردند شاخص‌ها را به سمت بالا هدایت کنند.در گروه خودرو و ساخت قطعات امروز در اکثر نمادها شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها بودیم، به طوری که قیمت سهم‌ها در این گروه عمدتا نزدیک به پنج درصد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد داشت. در نمادهایی در این گروه شاهد صف خرید بودیم که تا پایان ساعت معاملاتی نیز ادامه یافت.اما در گروه فلزات اساسی روند قیمت‌ سهم‌ها در اکثر شرکت‌ها کاهنده بود و اندک نمادی توانستند رشد قابل توجهی داشته باشند. در این گروه ۱۶۹ میلیون سهم به ارزش ۶۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.نفتی‌ها نیز هرچند امروز مانند روزهای خاص هفته گذشته رشد آنچنانی نداشتند، اما در مجموع روند نوسانات قیمتی آن‌ها افزاینده بود، اما در گروه محصولات شیمیایی قیمت‌ها عمدتا با کاهش مواجه بود.ارزش معاملات بورس تهران امروز به ۵۰۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۱.۵ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار به ۱۰۹ هزار و ۳۴۲ نوبت معامله رسید.آیفکس امروز نیز رشد فزاینده خود را ادامه داد و تا رقم ۱۲۵۸ واحدی رشد کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۱۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۵۵۹  میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.
مرجع : ایسنا