به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۱۵۲۸۹۳
یک استاد دانشگاه:

نبود اطلاعات کافی باعث هدررفت سرمایه‌ها

گروه اقتصادی: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رونق گرفتن سفته‌بازی‌ها در جامعه باعث می‌شود تا برخی از افراد از طبقه متوسط وارد بازارهای خطرناک سرمایه شوند، گفت: همین مساله باعث می‌شود تا افراد در این بازارها که اطلاعات کافی ندارند سرمایه خود را از دست بدهند و بیشتر فقیر شوند.
نبود اطلاعات کافی باعث هدررفت سرمایه‌ها
وحید محمودی با بیان این‌که مجموعه سیاست‌گذاری‌ها در دو دهه گذشته باعث شده است تا دهک‌های پایین و متوسط جامعه دچار مشکلاتی به لحاظ اقتصادی شوند، گفت: نه تنها گروه‌های درآمدی پایین بلکه گروه‌های متوسط هم در سال‌های گذشته تحت تاثیر نوسانات و مشکلات اقتصادی قرار گرفته‌اند. در نتیجه سیاست‌های پولی و ارزی در سال‌های گذشته، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم هم به همین نسبت کاهش پیدا کرده است.وی با اشاره به رونق گرفتن بازار سفته‌بازی در سال‌های اخیر در کشور، اظهار کرد: رونق گرفتن بازار سفته‌بازی باعث شده تا پول تبدیل به یک نوع دارایی سوداگرانه در قالب ارز و سکه شود. این مساله گروه‌های برخوردار را برخوردارتر کرده است. بسیاری از افراد به خاطر نوسانات این حوزه یک شبه بدون تلاش و کار واقعی درآمدی میلیاردی به جیب زده اند.

رونق سفته بازی در جامعه ایجاد نابرابری می‌کند
این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که رونق گرفتن سفته‌بازی در جامعه باعث ایجاد نابرابری در درآمد و ثروت خواهد شد، تاکید کرد که طبقه متوسط در این شرایط روز به روز کوچک‌تر و به طبقه فقرا نزدیک‌تر می‌شود.محمودی با بیان اینکه فقر تنها درآمدی نیست بلکه می‌تواند زمانی هم باشد، اضافه کرد: در طبقه متوسط برای این‌که افزایش تورم جبران شود به مشاغل دوم، سوم و بعضا پنجم هم روی می‌آورند به همین خاطر افراد برای جبران فقر درآمدی به ورطه فقر زمانی می‌افتند به این معنا که آنها وقت کمتری را صرف مسافرت، تفریح، مطالعه و دیگر فعالیت‌های انسانی می‌کنند.وی با بیان این‌که با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها افراد طبقه متوسط مجبور به دوندگی بیشتری هم می‌شوند، افزود: این تلاش‌ها و دوندگی‌ها در نهایت باعث مستهلک‌ شدن توان جسمی، روحی و روانی افراد جامعه می‌شود و در نهایت بازده کاری آنها در حوزه‌های مختلف را هم پایین می‌آورد.

نابرابری ها در جامعه ایجاد سرخوردگی می‌کند
محمودی با اشاره به تاثیرات منفی وجود نابرابری‌ها در جامعه، اظهار کرد: وجود نابرابری‌ها در جامعه باعث می‌شود تا انسان‌ها متاثر شوند و احساس کنند که زحمات‌شان بیهوده بوده است. این مساله هم باعث ایجاد سرخوردگی و کاهش فعالیت و درآمد افراد می‌شود.این استاد دانشگاه در پایان با بیان این‌که کیفیت سیاست‌گذاری‌های اجتماعی دولت باید تغییر کند، گفت: دولت تا دیر نشده باید در تصمیم‌گیری‌های خود اصلاحاتی را انجام دهد تا بتواند اقتصاد را به ریل درست خود هدایت کند. گفتنی است همزمان با جاری شدن سیل نقدینگی از بانک ها به سوی بازارهای مختلف سکه، ارز، خودرو و مسکن، نگرانی ها بابت ایجاد تورم در دیگر اقلام مصرفی شهروندان بیشتر شده است.   در این بین یکی از طبقاتی که بعد از طبقه فرودست جامعه در معرض تهدیدهای افزایش قیمتی قرار دارد قشر کارمندان و حقوق بگیران طبقه متوسط هستند که درآمد ثابتی دارند و نمی توانند متناسب با افزایش قیمت ها قدرت خرید خود را حفظ کنند.
مرجع : ایسنا