به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۵۲۹۲۲

راهکارهای پزشکیان برای ریشه‌کنی فساد

گروه سیاسی: نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اگر در سیستم خود FATF ایرانی درست کنیم معلوم می‌شود مسیر تولد، سیر و مرگ پول چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: اینکه در برخورد با فساد و قاچاق مانده ایم به خاطر این است که تکنولوژی و علم مورد نیاز و یا مدیریت درست را در این رابطه نداریم. باید سیستم داده را در دارایی راه‌اندازی کرده و همچنین بانک، ثبت و اسناد را به هم متصل کنیم.
راهکارهای پزشکیان برای ریشه‌کنی فساد
 مسعود پزشکیان در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با ریشه کن کردن فساد در کشور نیز گفت: راه حل ریشه کن کردن فساد در کشور بسیار ساده است، به شرطی که عزم و اراده بر انجام روشی که در دنیا کاربرد دارد، وجود داشته باشد. در این راستا قانون هم داریم و افراد باید دارایی و دخل و خرج خود را اطلاع داده و وزارات دارایی نیز این اطلاعات را حفظ کند.  وی با تاکید بر این‌که قدم اول برای حل فساد در جامعه این است که اطلاعات کامل و درست همه مردم در وزارات دارایی موجود باشد، گفت: در چنین شرایطی نه زمین‌خواری اتفاق می‌افتد و نه قاچاق، چون دارایی‌ها و دخل و خرج مردم کاملا مشخص می‌شود.پزشکیان با بیان اینکه در کشورهای اروپایی سیستم به گونه ای است که امکان تخلف وجود ندارد، افزود: در کشور ما نیز باید سیستم داده راه‌اندازی شده و اطلاعات و دخل و خرج افراد بطور دقیق و درست مشخص و ثبت شود. وی با اشاره به برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی آمریکا علیه ایران، گفت: لازم است که اتاق بحران تشکیل داده و با افراد و دلالانی که می‌خواهند این وضع را بحرانی کنند، شدیدا برخورد کنیم.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با موسسات مالی نیز گفت: چون قانون جامع، شامل و کامل نبود، از این‌رو اختیاراتی به برخی موسسات داده شده است چون در سیستمی که کانون تصمیم گیری مختلف باشد، کنترل منابع نیز همینگونه می‌شود. اکنون مجلس، دولت و قوه قضاییه هر کدام به سهم خود در این راستا مقصرند. 

وی با مطرح کردن این‌که فردی که پول خود را در اختیار موسسه‌ای قرار می‌دهد و در پایان پولش را پس نمی‌دهند، چه جرمی دارد؟ افزود: معتقدم در این راستا موظفیم که نظر اکثریت جامعه را جلب کنیم و معتقدم که باید در ابتدا از افراد ضعیف‌تر حمایت کرده و سپس به افراد متمکن برسیم. پزشکیان با بیان این‌که انتشار اسامی نمایندگان در رابطه با تماشای جام جهانی روسیه برای عوام فریبی بود، اظهار کرد: برخی رسانه‌ها به جای تقویت وحدت و انسجام، به اختلافات داخلی دامن می‌زنند. برای حضور در جام جهانی دعوت شده بودم اما عطایش را به لقایش بخشیدم.نایب رییس اول مجلس ادامه داد: اکنون 99.5 درصد مشکل در این رابطه حل شده و اکنون نیم درصد (افرادی که سپرده‌ی بیش از یک میلیارد دارند) مانده که باید حل شود. اگر سیستم داده در کشور راه‌اندازی شده بود، هیچکدام از این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. وی با تاکید بر این‌که عملیات عمرانی اتوبان میانه- تبریز و همچنین اتوبان سهند- تبریز در وضعیت خوبی قرار دارد، یادآور شد: در  گذشته امیدی به این کار نداشتیم و زیاد هم پیگیر نبودیم چون امیدی نبود، اما اکنون باور داریم چناچنه قول داده‌اند اتوبان سهند- تبریز تا پایان سال‌جاری به بهره برداری برسد. وی در مورد قطار « میانه - بستان آباد - تبریز» نیز گفت: این خط ریلی به بستان آباد رسیده و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده اما پل‌هایی در مسیر وجود دارد که در فرآیند عملیات مشکل ایجاد کرده‌اند. در این رابطه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که مشکل پل‌ها حل شود؛ اگر این اعتبار را دریافت کنیم می‌توانیم ایستگاه را به باسمنج یا ائل گلی برسانیم. 

پزشکیان با بیان این‌که پیگیر آزادراه تبریز- بازرگان نیز هستیم، گفت: علی‌رغم وضعیت بد اقتصادی، کارهای خوبی انجام شده است. وی با اشاره به برقی کردن قطار تبریز- تهران و کم شدن زمان رفت و برگشت، تاکید کرد: این موضوع مزایای زیادی در پی دارد و پیگیر موضوع فاینانس "برقی شدن خط ریلی تهران- تبریز" هستیم تا برقی شدن خط ریلی تهران- تبریز محقق شود. وی با اشاره به طرح ریجستری کردن تلفن ها و مزایای آن، گفت: اگر همه چیز در کشور این‌گونه تحت کنترل باشد، حتی اگر هوس خلاف هم به سر کسی بزند باز هم نمی‌تواند خلاف عمل کند.  وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که "آیا اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر کاندیدا شدنتان در دوره بعدی ریاست جمهوری صحت دارد؟" افزود: این موارد صرفا اظهار نظر افراد است و بنده به فکر این چیزها نیستم، اما درخواست زیاد می‌شود. یک کشور را باید یک تیم با هماهنگی و وحدت از مشکلات خارج کند و تصمیم بنده نیز بسته به این است که چنین تیمی وجود داشته باشد یا نه. 

  نایب رییس اول مجلس با طرح این سوال که چرا بازار دلار اینگونه شد؟ افزود: عده ای که احتیاجی به دلار نداشتند، به بهانه‌ی وارد کردن جنس دلار خریده و سپس جنسی وارد کشور نکردند، اگر سیستم داده وجود داشت، هرگز این‌گونه نمی‌شد.وی با تاکید بر این‌که در چنین شرایطی باید اعلام جنگ اقتصادی کنیم، افزود: مجلس، وزا و سران آمریکایی بطور شبانه‌روزی برای زمین‌گیر کردن ایران برنامه ریزی می‌کنند، ما نیز باید شب و روز وقت  بگذاریم و نگذاریم مشکلی ایجاد کنند.   وی گفت: باید از اکنون تصمیم گیری کنیم که چگونه ارزش کالا، خوراک و... را مدیریت کنیم و باید با هرکسی که به عنوان دلال بخواهد در چنین شرایطی بازار را بهم بریزد، شدیدترین برخوردها شود.   پزشکیان با تاکید بر این‌که اکنون بیش از همیشه به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم، افزود: اختلاف هم داریم چنانچه در داخل خانواده ها اختلاف نظرها همیشه وجود دارد، اما در مقابل آمریکا و کسانی که می‌خواهند ما را زمین گیر کنند باید اختلافات را کنار گذاشته و در مقابلشان "ید واحده" شویم.  وی در ادامه گفت: کاری می‌کنند که به تدریج نه تنها در بحث‌های نظامی بلکه در بحث‌های تجاری هم نتوانیم پول جابه جا کنیم. اکنون باید دست به دست هم دهیم تا در مقابل توطئه‌هایشان ایستادگی کنیم. معتقدم اختلافات را باید کنار بگذاریم و همه متحد و منسجم در مقابل هجمه های دشمن ایستادگی کنیم. وی با بیان اینکه مدیران ارشد در کشور مسئولیت بیشتری دارند، افزود: قدم اول در هر چیزی داشتن اطلاعات کامل و درست و به موقع از افراد جامعه است تا تصمیم درستی گرفته شود. 

 نایب رییس اول مجلس با تاکید بر انسجام و وحدت ملی در برابر هجمه‌های آمریکا، افزود: باید در این رابطه برنامه داشته باشیم و دست ضعیفان را بگیریم. نگذاریم کارخانه‌ها نتوانند گشایش اعتبار کرده و در مقابل، دلالان بتوانند گشایش اعتبار کنند. وی با تاکید بر این‌که ذخایر آبی کشور نسبت به میانگین و حد نرمال ۳۰ درصد کمتر است، ادامه داد: ۲۱ کیلومتر از سد زاب برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار شده است.   پزشکیان افزود: باید واقعیت را قبول کنیم که درمنطقه ای کم بارش قرار گرفته‌ایم، باید مصرف آب را مدیریت کنیم و خود را با این وضعیت آب و هوایی تطبیق دهیم.وی در رابطه با اخبار منتشر شده در مورد ماجرای شورای چهارم شهر تبریز گفت: پیگیر مطالبات تمامی مراجعه‌ کنندگان به دفتر هستیم و اسم این موضوع اعمال نفود نیست. در ماجرای شورای چهارم نیز درخواست کردند که اجازه دهید پرونده در تهران و در دادگاهی غیر از دادگاه‌های تبریز بررسی شود.پزشکیان اظهار کرد: وقتی که عده‌ای قبل از محاکمه، محکوم می‌شوند، اصولا باید توسط افرادی مورد قضاوت قرار گیرند که بی‌طرف هستند. متهمان نیز این درخواست را داشتند که یک دادگاه بی‌طرف ماجرا را بررسی کند. وی با بیان این‌که آیا شایسته است که سه ماه فردی را در زندان نگه داشته و سپس تبرئه کنند؟ افزود: باید سعی کنیم درستی و نیکویی را در جامعه اشاعه دهیم. چگونه هنوز جرم ثابت نشده و دادگاه نهایی نشده آبروی افراد را در جامعه می‌بریم؟وی تاکید کرد: گفتیم که متهمان درخواست دارند که دادگاهی در تهران متهمان پرونده را محاکمه کند، آیا این اعمال نفوذ است؟ 
مرجع : ایسنا