به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۳:۳۵

شناسایی سلول سرکوبگر سلول های چربی

گروه علمی: محققان سوییسی یک نوع سلول جدید کشف کرده اند که در مخازن چربی بدن قرار دارد و می تواند تشکیل سلول چربی را به طور فعالانه سرکوب کند.
شناسایی سلول سرکوبگر سلول های چربی
امید می رود که این کشف بتواند به درمان چاقی و بیماری های مرتبط مانند دیابت کمک کند.سلول های چربی یا 'آدیپوسیت ها' برای تعادل تغذیه ای یا متابولیسم مهم هستند. آدیپوسیت ها - تشکیل سلول های بالغ چربی از سلول های پیش ساز خود - با چاقی و مشکلات مرتبط سلامتی مانند بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع دو ارتباط دارند.با این حال، تشخیص و کشف خواص مولکولی سلول های پیش ساز چربی بسیار دشوار است زیرا بافت چربی حاوی شمار زیادی سلول های استرومایی - سلول های بافت همبند - است که کار تشخیص را با استفاده از روش های سنتی مانند نشانه گذاری ژنتیکی دشوار می کند. محققان موسسه فدرال تکنولوژی لوزان (EPFL) در سوییس در این مطالعه با استفاده از یک فناوری با وضوح بالا به نام 'single cell transcriptomics' برای اولین بار موفق شدند انواع مختلف سلول های استرومایی را که در مخازن چربی بالغ قرار دارند، مشخص کنند.به گفته محققان، کنترل تشکیل سلول های چربی نه تنها برای تقویت سلامت متابولیت بلکه برای کند کردن روند پیری نیز مهم است زیرا بافت هایی مانند مغز استخوان و عضله در طول زمان سلول های چربی جمع می کنند که بر عملکرد آنها تاثیر منفی دارد.این محققان خاطرنشان کردند که کشف آنها تاثیرات مثبت گسترده ای در زیست پزشکی دارد . این مطالعه در شماره اخیر نشریه Natureexternal link منتشر شده است.
مرجع : ایرنا