به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۱۵۲۹۳۹
افسار بورس در دستان دلار

بورس هر روز یک قله تاریخی فتح می‌کند

گروه اقتصادی: امروز بورس تهران بار دیگر شاهد کانال‌شکنی‌های نماگر اصلی و صف خرید نوسان گیران بازار سهام بود، به طوری که فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی یک دست سبزپوش شدند کارشناسان دلیل عمده این رفتار بورس را رشد قیمت دلار در بازارهای غیر رسمی عنوان می‌کنند.
بورس هر روز یک قله تاریخی فتح می‌کند
 با این‌که تب افزایش شاخص کل بورس دیروز تا حدودی کاهش یافته بود، امروز بار دیگر نماگر اصلی بازار شروع به کانال‌شکنی کرد و به این ترتیب برای اولین در تاریخ بورس شاهد پشت سر گذاشتن تراز ۱۱۲ هزار واحدی بودیم.امروز بار دیگر صف‌های خرید سهام تشکیل شد و این صف‌های خرید سبب افزایش تقاضا گردید. این موضوع به افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش نماگر اصلی بازار سهام دامن زد. علی‌رغم این‌که در فروردین‌ماه گذشته دولت قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و رسما گفت که مبادله دلار با قیمتی بیش از ۴۲۰۰ تومان قاچاق محسوب می‌شود، امروز بعد از گذشت چند ماه شاهد این هستیم که قیمت دلار در بازارهای غیررسمی به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده در عین حال این موضوع سبب شده بسیاری از شرکت‌های بورسی در دارایی‌های خود تجدید ارزیابی کرده و این موضوع قیمت سهام آنها را افزایش داده است.از طرفی شرکت‌های صادرات محور با افزایش قیمت دلار سود شناسایی می‌کنند و این موضوع سبب افزایش قیمت سهم‌ها و در نتیجه شاخص کل شده است. بسیاری از نوسانگیران بازار سهام برای استفاده از این موقعیت وارد بازار شده‌اند تا در کف قیمت خرید انجام داده و با به دست آوردن سود در سهم‌های خاص از بازار خارج شوند.امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بازار سرمایه ۲۶۵۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۱۲ هزار و ۶۰ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۲۳۹ واحد رشد تا رقم ۱۸ هزار و ۹۲۲ افزایش یافت. شاخص آزاد شناور نیز ۳۳۵۲ واحد رشد کرد و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۴۳۲ و ۲۸۰۲ واحد رشد کردند.فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران سه سهمی بودند که بیشترین تاثیر را روی نوسانات افزاینده بازار سهام داشتند.

امروز نیز روند معاملات حاکی از افزایش هیجان در معاملات سهام بود. وضعیت خاص اقتصادی کشور و قیمت دلار در بازارهای غیررسمی کشور سبب شده علی‌رغم ریسک‌های سیستماتیکی که در بازار سهام وجود دارد سهم معاملات آن بالاتر رود، البته طبیعتا کسانی که این روزها به بازار سهام هجوم آورده‌اند افراد عادی و ناآشنا به بازار نیستند بلکه عمدتا سهامداران حقوقی و نوسانگیران بازار هستند که می‌خواهند در وضعیت فعلی سود لحظه‌ای خود راافزایش دهند و بسیاری از آن ها به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس نیستند.در عین حال شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه‌ گذاری صنایع شیمیایی ایران و پرداخت الکترونیکی سامان کیش سه نماد اولی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را روی دماسنج بازار سرمایه داشتند.در خبرها داشتیم که واردات خودروهای خارجی به ایران ممنوع شده است. این موضوع می‌تواند به نحوه‌های مختلف در قیمت سهام شرکت‌های خودرویی تاثیرگذار باشد کما این‌که در روز گذشته خودرویی‌ها یک دست با افزایش قیمت سهام مواجه شدند و امروز نیز عمده سهام‌های تاثیرگذار خودرویی با افزایش قیمت سهم مواجه شدند.در گروه فلزات اساسی امروز روند قیمت سهم‌ها افزاینده بود به طوری که برای بسیاری از سهم‌ها شاهد رشد حدود پنج درصدی بودیم. در برخی از نمادها نیز صف خرید مشاهده می‌شد.استخراج کانه‌های فلزی نیز امروز شاهد رشد قیمت بودند و کماکان در این گروه نیز قیمت‌ها حدود پنج درصد افزایش یافت.ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۶۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲.۵ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار تا رقم ۱۴۴ هزار و ۴۶۵ نوبت بالا رفت.اما در فرابورس ایران نیز آیفکس با رشد کم‌سابقه حدود ۲۹ واحدی همراه شد و در تراز ۱۲۸۷ واحدی ایستاد. ارزش معاملات فرابورس ایران تا رقم ۲۸۴ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات به رقم ۶۳۵ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس سهام