به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۵۲۹۵۵
معاون سازمان بهزیستی کشور :

افزایش انتقال ایدز بر اثر روابط جنسی

گروه جامعه: دبیرکمیته پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی از تغییر روش انتقال ویروس ایدز در کشور خبر داد و گفت که انتقال از طریق روابط جنسی رو به افزایش است و جای انتقال از راه تزریق را گرفته است .
افزایش انتقال ایدز بر اثر روابط جنسی
دکتر فرید براتی سده علت تغییر انتقال بیماری ایدز از تزریقی به روابط جنسی را ناشی از کنترل نشدن این روابط در خارج از چارچوب خانواده و ناآشنایی برقرارکنندگان روابط جنسی با خطرات این کار و همچنین ابزارهای پزشکی کاهنده خبر دانست .وی افزود : بهزیستی با کمک وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی توانست با توزیع تجهیزات تزریق ، روند انتقال ویروس ایدز با این روش را کاهش دهد ، ولی روابط جنسی به علت نبود اهرم های کنترلی ، روند افزایشی به خود گرفته است.معاون پیشیگری بهزیستی این تغییر در شیوه انتقال را نگران کننده دانست و خواهان اجرای طرح کاهش آسیب ایدز در کشور شد.

** پیش بینی وجود 60 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور
براتی آمار برآوردی مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را حدود 60 هزار نفر اعلام کرد و گفت که 30 هزار نفر از این بیماران شناسایی شدند و تحت درمان قرار دارند.وی متمرکز شدن بهزیستی بر شناسایی جمعیت پرخطر ، زنان تن فروش و سایر گروههای در معرض ایدز را مهم ترین برنامه این سازمان در اجرای طرح کاهش آسیب دانست.دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز کشور ارتقاء سطح آگاهی جامعه نسبت به عواقب ابتلاء به ایدز از طریق روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده را از دیگر برنامه های فرهنگی بهزیستی برای کاهش آمار بیماران ایدزی برشمرد.

*** ایجاد باشگاههای مثبت 
براتی از ساخت و فعال کردن ' باشگاههای مثبت ' در راستای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و اظهار داشت : تاکنون 35 باشگاه مثبت برای حمایت از بیماران ایدز و خانواده آنها تشکیل شد و در سال جاری آمار این باشگاهها به 50 واحد خواهد رسید.وی کارکردهای دیگر باشگاهها مثبت را برگزاری دوره های آموزشی برای بیماران مبتلا ، گروههای در معرض خطر و ایجاد اشتغال برای این بیماران اعلام کرد.

** شناسایی هشت هزار کودک کار و خیابانی 
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت که در راستای آموزش پیشگیری از ایدز و اعتیاد ، هشت هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شدند.وی افزود که این کودکان تحت آموزش های رایج پیشگیری از ایدز قرار گرفتند و این برنامه به طور همسان ادامه خواهد یافت.

** بازگشت 92درصد بهبودیافتگان به اعتیاد
براتی همچنین با استناد به بررسی های آماری انجام شده گفت که 92 درصد از بهبودیافتگان از اعتیاد در کشور بار دیگر برگشت به مواده افیونی دارند.وی مهم ترین دلیل این بازگشت را ناشی از مسایل شخصی معتادان ، فراهم نشدن اشتغال و عدم پذیرش جامعه و خانواده بیان کرد.معاون سازمان بهزیستی کشور پایین بودن موفقیت در بهبود از مواد مخدر را بین المللی دانست و گفت که این موضوع تنها مربوط به ایران نیست .بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان مستمر کشور حدود 2 میلیون و 808 هزار نفر است. مازندران هم بر اساس آمارهای رسمی حدود 60 هزار معتاد دارد.معاون سازمان بهزیستی کشور برای شرکت در همایش بهبود یافتگان از اعتیاد مازندران به این استان سفر کرد. این همایش امروز یکشنبه در ساری برگزار شد.
مرجع : ایرنا