به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۱۵۲۹۶۸

اردوغان رییس‌جمهور ترکیه شد

گروه بین‌الملل: کمیته انتخابات ترکیه نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرد كه نشان می‌دهد، رجب طیب اردوغان حدود ۵۳ درصد را بدست آورده است.
اردوغان رییس‌جمهور ترکیه شد
براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان موفق شده با کسب ۵۲.۷۹ درصد آرا از رقبای خود پیشی بگیرد.
بر اساس آخرین نتایج، رجب طیب اردوغان توانسته ۵۲.۷۹ درصد آرا را از آن خود کرده و سایر رقبای خود را پشت سر بگذارد.
نتایج شمارش آرا که حاصل باز شدن و شمارش بیش از ۹۵ درصد صندوق‌های رأی است، همچنین نشان می‌دهد محرم اینجه از جناح مخالف توانسته ۳۰.۷ درصد آرا را از آن خود کند. میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا گزارش شده است. شبکه خبری تی‌آرتی گزارش داده که حدود ۸۷ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.
صلاح‌الدین دمیرتاش،‌ مرال آکشنر، دوغو پرینچک و تمل کرم‌اوغلو چهار کاندیدای دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه‌اند که میزان آرای هیچ یک از آن‌ها به ۱۰ درصد نرسیده است.
از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی آخرین نتایج انتخابات پارلمانی را به شرح زیر گزارش می‌دهد.
ائتلاف جمهور: %۵۴.۲۷
  • حزب عدالت و توسعه: %۴۲.۹۶
    حزب حرکت ملی: %۱۱.۳۱
ائتلاف ملت (جناح مخالف): %۳۳.۷۸
حزب دموکراتیک خلق‌ها: %۱۰.۷۸
سایر احزاب: %۱.۱۵
پیام‌های تبریک به اردوغان
خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رهبران جمهوری آذربایجان، مجارستان، آلبانی و فلسطین در تماس‌هایی با اردوغان موفقیت او و حزب حاکم ترکیه در انتخابات را تبریک گفتند.
الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان پیش از پایان شمارش آرا به عنوان اولین رهبر خارجی به اردوغان تبریک گفت.
در همین حال، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه نیز به اردوغان تبریک گفت.
برگزاری انتخابات در فضایی دموکراتیک
هاکان اونال، سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که این انتخابات در فضایی دموکراتیک برگزار شد.
اونال از گروه‌های سیاسی به خصوص احزاب اپوزیسیون خواست که از بیان اظهارات تحریک‌آمیز درباره نتایج انتخابات خودداری کنند.
سخنگوی حزب عدالت و توسعه ادامه داد: چنین اقدامات تحریک‌آمیزی به کشور ضرر می‌رساند.
او در ادامه درباره اظهارات مطرح شده علیه خبرگزاری آناتولی گفت: بهتر است اپوزیسیون مسئولیت سیاسی خود را بر عهده بگیرد و از این اظهارات خودداری کنند.
این در حالی است که محرم اینجه اعلام کرد که خبرگزاری دولتی آناتولی را به خرابکاری و سوءاستفاده از آمار انتخاباتی متهم کرد.
اینجه مدعی است، در حال حاضر سیستم شورای عالی انتخابات نشان می‌دهد ۳۷ درصد آرا شمارش شده‌اند اما اطلاعات خبرگزاری‌های دولتی حاکی از شمارش ۸۵ درصد آرا است.
خبرنگار گاردین نیز گزارش داد، گروهی از نمایندگان حزب مردم جمهوری‌خواه با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، نتایج اولیه اعلام شده را به چالش کشیده‌اند.

فرایند اخذ آرای مردمی انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه که از ساعت ۸.۰۰ صبح امروز آغاز شده بود، در ساعت ۱۷ پایان یافت. در این دوره از انتخابات، مردم ترکیه برای انتخاب رییس جمهوری پنج سال آینده و نیز تعیین نمایندگان ۶۰۰ کرسی مجلس ملی این کشور پای صندوق‌های رای رفتند.  ۵۶ میلیون شهروند ترکیه در داخل کشور پای ۱۸۰ هزار صندوق رای رفتند تا ۶۰۰ نماینده پارلمان و یک رئیس جمهوری را انتخاب کنند. بیش از ۳ میلیون شهروند دارای حق رای ترکیه در خارج از کشور نیز می‌توانند آرا خود را در ۶۰ کشور جهان به صندوق‌های رای بیندازند. در آلمان بیش از یک میلیون و ۴۸۶ هزار شهروند ترکیه حق رای داشتند.