به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۵۳۰۰۱

ناهماهنگی‌های مشکل ساز در عرصه موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: اطلاعیه و بیانیه؛ این روزها بازار صدور این دو کلمه در حوزه فرهنگ و هنر کشور داغ است. از یک طرف خبر برگزاری کنسرت یا مجوز خواننده ای صادر می شود و از طرف دیگر بیانیه ای منتشر می شود که در آن همه چیز تکذیب می شود.
 بیانیه ها به قوت خودشان باقی می مانند و کنسرت ها برگزار می شوند یا خواننده ای که دفتر موسیقی وزارت ارشاد می گوید مجوز ندارد در فیلم سینمایی، می خواند. همه این ها در حالی است که بعضی از این مجموعه ها مانند دفتر موسیقی و اداره هنرهای نمایشی زیر گروه معاونت هنری یا مانند سازمان سینمایی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. در هر صورت این خلأهای به ظاهر سطحی باعث ایجاد تضاد و موازی کاری هایی می شوند که راه را برای عده ای باز می کند تا کاری که می خواهند انجام دهند و در این میان سیاست های فرهنگی کشور مخدوش می شود. اگر برنامه ریزی فرهنگی کشور مبتنی بر اصول و ارزش هاست، دیگر نباید اجازه داد خلأها راه ورود داشته باشند. در پرونده امروز می خواهیم با طرح چند مسئله که از قضا این روزها مصداق عینی پیدا کرده است این موضوع را رمزگشایی کنیم.

الیاس یالچینتاش، بلاتکلیفی در نیمه راه
ناهماهنگی های مشکل ساز دولتی در عرصه موسیقی
الیاس یالچینتاش، خواننده ترک در جزیره کیش کنسرت برگزار می کند. این یکی از پرهیاهوترین تیترها، در روزهای گذشته بود. الیاس بعد از چند بار به در بسته خوردن، برای برگزاری کنسرت در ایران این بار به نظر موفق شد. بلیت های کنسرت او در جزیره کیش توسط موسسه اکسیر نوین برای13 و 14 تیر در حال فروش بود تا این که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در اطلاعیه ای اعلام کرد هیچ مجوزی برای اجرای الیاس یالچینتاش در جزیره کیش صادر نشده است. این خبر واکنش موسسه برگزار کننده کنسرت را در پی داشت که:«کلیه مجوزهای لازم و قانونی در خصوص برگزاری این برنامه دریافت شده و این موسسه هرگز بدون دریافت مجوزهای لازم و هماهنگی با دیگر نهادهای مربوط اقدام به فروش بلیت و برگزاری چنین کنسرت هایی نکرده است و نخواهد کرد. بدیهی است این کنسرت با کلیه مجوزها و هماهنگی های صورت گرفته در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد» . این آخر ماجرا نبود و بعد از آن مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: اگر شرکت برگزاری کنسرت گروه ترکیه ای مجوزی را دریافت کرده است؛ می تواند آن را به دفتر موسیقی ارائه کند. سوالی که در این جا پیش می آید این است که مناطق آزاد می توانند به هر خواننده ای اجازه برگزاری کنسرت دهند و اصلا تابع کدام قانونند؟

ادعای روابط عمومی یکی از مناطق آزاد: تفویض اختیار شده
در قانون مناطق آزاد، بندی وجود دارد که دستگاه های اجرایی اگر تشخیص دهند می توانند بخشی از اختیاراتشان را برای مناطق آزاد تفویض به اختیار کنند. شاید در این مورد از این اختیارات استفاده شده است.

روابط عمومی وزارت ارشاد: موضع دفتر موسیقی همان است که بود
دفتر موسیقی به طور رسمی موضعش را در این باره اعلام کرده و نظرش تغییر نمی کند. هرچند دفتر موسیقی متولی مجوز دادن یا ندادن به اثر است اما ما تعیین نمی کنیم که چه کسی یا نهادی مانع برگزاری کنسرت شود. در واقع، دفتر موسیقی ضابط قانون نیست. در مناطق آزاد هم مجوز کنسرت باید از دفتر موسیقی گرفته شود. اگر آن ها می گویند که مجوز دارند یا مدعی مسائل دیگری مثل وجود بندی در قانون مناطق آزاد می شوند بهتر است آن را نشان بدهند.

دفتر موسسه جشنواره و مناسبت های منطقه آزاد کیش: کار جدید بیارید حله!
هر چند تلاش ما برای ارتباط با مدیر روابط عمومی منطقه آزاد کیش بی نتیجه ماند و حتی سوالاتی که از ما خواسته شد به صورت مکتوب برای شان ارسال کنیم بی پاسخ ماند اما خبرنگار ما به عنوان یک برگزار کننده کنسرت با دفتر مدیرعامل موسسه جشنواره و مناسبت های کیش تماس گرفت تا از ضوابط برگزاری کنسرت پرس و جو کند که با موضوع جالبی روبه رو شد. مسئول دفتر این موسسه به خبرنگار ما که ادعا کرده بود قصد اجرای کنسرتی بدون مجوز از ارشاد را در کیش دارد، گفت: «شما درخواستتان را ارسال کنید، مدیرعامل در صورتی که شما کار جدیدی ارائه دهید و خواننده اسم و رسم داری داشته باشید می تواند به شما کمک کند.»

جنجال بعدش چه بود؟
کنش و واکنش های دفتر موسیقی وزارت ارشاد و موسسه برگزار کننده کنسرت الیاس یالچینتاش باعث شد مردم درباره این خواننده کنجکاو شوند و این هیاهو تا این جا به نفع الیاس تمام شده است. بلیت های کنسرت او سریع تر از آن چه فکرش را می کرد تمام شد و یک روز دیگر هم به اجرای کنسرتش در کیش اضافه شد.

سازمان سینمایی می گوید آری ، دفتر موسیقی نه!
همزمان با اکران فیلم سینمایی «دشمن زن» خبرهایی تحت عنوان«جواد یساری مجوزگرفت» و «رفع ممنوعیت صدای جواد یساری بعد از 40 سال» در خبرگزاری ها منتشر شد و دست به دست در فضای مجازی چرخید. اتفاقی که بیشتر رنگ و بوی موسیقایی داشت تا سینمایی. در همین اوضاع و احوال بود که روابط عمومی فیلم «دشمن زن» در واکنش به این خبر نوشت:«بالاخره یک بار هم پیش از آن که فرشته مرگ سر برسد، مجوز بازگشت رسمی یک هنرمند قدیمی صادر شد و جواد یساری خواننده قدیمی موسیقی مردمی ایران با فیلم «دشمن زن» به عرصه فعالیت مجاز بازگشت» . این بیانیه ها بی جواب نماند و دفتر موسیقی وزارت ارشاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که موسیقی فیلم «دشمن زن» با صدای جواد یساری از دفتر موسیقی مجوز ندارد و هیچ پرونده ای برای دریافت مجوز آن در این دفتر ثبت نشده است. با این حال، این فیلم با صدا و تصویر جواد یساری پخش شد و بزرگ ترین سوالی که پیش آمد این بود که چه طور سازمان سینمایی به فیلمی برای اکران مجوز می دهد که خواننده ای در آن می خواند اما این فرد از سوی دفتر موسیقی برای اجرا و انتشار آلبوم مجاز شناخته نمی شود؟ در حالی که هر دو زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

مدیر روابط سازمان سینمایی: جواد یساری مجوز ندارد
ناهماهنگی های مشکل ساز دولتی در عرصه موسیقی
هر چند که در این زمینه باید آقای فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفه ای توضیح می دادند اما چون ایشان در دسترس نبودند از آقای نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی دراین باره پرسیدیم. نجفی در این خصوص گفت:« در جلسه ای حضور داشتم و صحبت ها بر این اساس بود که حضور جواد یساری در فیلم«دشمن زن» به عنوان بازیگر مهمان بوده است و این خواننده همچنان مجوز موسیقی فیلم ندارد.»

تهیه کننده فیلم سینمایی «دشمن زن» : جواد یساری به دفتر موسیقی ربطی ندارد!
محمد حسین فرحبخش یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی «دشمن زن» به خراسان گفت: سازمان سینمایی، یک سازمان سمعی و بصری است. یعنی می تواند درباره صدا و تصویر همزمان با هم تصمیم بگیرد. دفتر موسیقی هم فقط می تواند درباره شعر و صدا تصمیم بگیرد. سازمان سینمایی به نقش و بازی جواد یساری که شامل صدا و تصویر او می شود مجوز داده است ونه چیز دیگری. در واقع:«سازمان سینمایی به فیلم مجوز داده، نه به جواد یساری و دفتر موسیقی درباره شعر و موسیقی می تواند نظرش را ابراز کند، اما نمی تواند بگوید چه کسی بخواند و چه کسی نخواند.»

دفتر موسیقی درباره شعر و موسیقی نظر می دهد
دفتر موسیقی فقط می تواند درباره شعر، موسیقی و صدای خواننده نظر بدهد و برای خود افراد از سازمان های دیگر استعلام می گیرد و هیچ گونه نظری درباره افراد ندارد.

جنجال بعدش چه بود؟
عده ای گمان کردند که این اتفاق باعث شده است که جواد یساری برای ارائه آلبوم هم مجوز داشته باشد و گمانه های زیادی در این باره مطرح شد اما بنا برگفته دفتر موسیقی وزارت ارشاد هیچ مجوزی برای جواد یساری صادر نشده است.
تئاتر با چاشنی خواننده زیرزمینی
ناهماهنگی های مشکل ساز دولتی در عرصه موسیقی
صحنه تئاتر هم از این جریان بی نصیب نیست. این که خواننده های بدون مجوز به عنوان بازیگر در تئاتر، اجرا دارند و بعد خواندن، قطعه های بی نام و نشانی را که مجوز ندارد چاشنی کارشان می کنند و انگار نه انگار که این خواننده ها مجوزی برای خواندن ندارند. وجود این خلأهای قانونی در مجموعه تئاتر که زیر مجموعه اداره هنرهای نمایشی و باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است خود سوال بزرگی است که بی جواب ماندنش سوال بزرگ تری است.به هر حال این خلأهای قانونی نه تنها باعث این تضادها می شود بلکه راه را برای عده ای فرصت طلب باز می کند تا کاری که می خواهند انجام دهند و در این میان سیاست های فرهنگی کشور مخدوش می شود.

در پایان
اگر برنامه ریزی فرهنگی کشور مبتنی بر اصول و قاعده باشد دیگر نباید دفتر موسیقی به افرادی که در سازمان سینمایی یا اداره کل امور هنرهای نمایشی مجوز گرفته اند مجوز ندهد و هیچ نهادی چه منطقه آزاد باشد چه نباشد، نباید به افرادی که دفتر موسیقی به آن ها مجوز نمی دهد اجازه اجرای کنسرت بدهد. از آن جا که هماهنگی در موارد این چنینی کار دشواری نیست این سوال باقی می ماند که چرا سازمان های وابسته به وزارت ارشاد کمترین هماهنگی را باهم ندارند و دایم در حال تکذیب صدور مجوز از طرف یکدیگرند.
مرجع : خراسان
برچسب ها: موسیقی مجوز کنسرت