به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۵۳۰۰۶

پيروزي اردوغان با مشاركت 90 درصدي مردم تركيه در انتخابات

گروه بين‌الملل: شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان با کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.
پيروزي اردوغان با مشاركت 90 درصدي مردم تركيه در انتخابات
به گزارش خبرگزاری آناتولی، سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۴ تیر در یک نشست خبری با اعلام این که تا این لحظه ۹۷.۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده، گفت که براساس نتایج، رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده است.

گوون در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه تصریح کرد: «تا این لحظه ۹۷.۷ درصد آرا شمارش شده و آرای شمارش نشده در نتیجه انتخابات تاثیری ندارد.» این در حالی است که احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خلق،‌ دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی‌گرا و حزب خوب نیز همگی توانستند از حد نصاب ۱۰ درصد آرا برای حضور در مجلس برخوردار شوند. ائتلاف جمهور (مردم) شمال حزب عدالت و توسعه و حزب راست ملی‌گرای «حرکت مردم» با وجود کسب بیش از ۵۰ درصد آراء نتوانست اکثریت قاطع کرسی های پارلمان ترکیه را به دست آورد. دلیل این موضوع موفقیت حزب کرد «دمکراتیک خلق‌ها» در کسب حد نصاب ۱۰ درصدی حضور در پارلمان بود.
 
 رجب طیب اردوغان در نخستین نطق خود پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات صبح دوشنبه اعلام کرد که ترکیه به «آزاد‌سازی سرزمین‌های سوریه» ادامه خواهد داد تا پناهجویان سوری بتوانند در امنیت به کشور خود بازگردند. وی که در مرکز حزب عدالت و توسعه در آنکارا خطاب به هوادارانش افزود که ترکیه با جدیت بیشتر با سازمان‌های تروریستی برخورد خواهد کرد. وی تصریح کرد: امید دارم که هیچ کس از طریق زیر سوال بردن این انتخابات و نتایج آن با هدف پنهان کردن ناکامی‌های خود، به دموکراسی آسیب نزند.

رییس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند و در انتخابات پارلمانی اکثریت را به ائتلاف ما دادند که این مسئولیت بزرگی است. وی در ادامه ضمن قدردانی از حامیان خود، به سایر کاندیداها در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تبریک گفت. او گفت: با خرابکاران و خائنان مبارزه کردیم، پاسخ کسانی را که در انتظار زانو زدن ترکیه بودند همه با هم دادیم.  این مردم که دیروز با دستان خالی مقابل تانک‌ها، توپ‌ها، هواپیماها و هلیکوپترها ایستاده بودند، امروز نیز مسئولیت خود در قبال استقلال و آینده کشور را به جای آوردند.

اردوغان ادامه داد: از تمام کسانی که به اینجانب، ائتلافم و حزبم اعتماد کردند و از مردم ترکیه تشکر می کنم. از حزب دیگر ائتلاف جمهور؛ دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه و طرفداران آن تشکر می‌کنم. ترکیه با این انتخابات به همراه بسیاری از رویدادهای جدید، ائتلاف احزاب را نیز تجربه کرد. رئیس جمهور ترکیه افزود: مردم ترکیه به دموکراسی، آزادی، حقوق و ادامه روند اصلاحات رای دادند. از تمام شهروندان کشورمان صرف نظر از اینکه به کدام حزب رای داده و با استفاده از حق دموکراتیک به پای صندوق‌های رای رفته اند، قدردانی می کنم. او در بخش دیگری از سخنان خود به مخالفان داخلی و خارجی خود پرداخت و گفت: ترکیه راهکار مبارزه قاطعانه با گروه های تروریستی از فتو گرفته تا پ.ک.ک را برگزیده است.

بر اساس گزارش روزنامه حریت، اردوغان در اظهارات خود همچنین به میزان مشارکت بالا در انتخابات که به گفته او نزدیک به ۹۰ درصد است، اشاره کرد. رییس‌جمهوری ترکیه همچنین از ناظران و برگزارکنندگان انتخابات قدردانی کرد. وی به تعبیر خود تاکید کرد، ترکیه به "آزادسازی اراضی سوریه" ادامه خواهد داد تا آوارگان در امنیت به کشورشان بازگردند. اردوغان به طرفدارانش گفت: ترکیه جدی‌تر به مبارزه علیه سازمان‌های تروریستی ادامه خواهد داد. با گروه های تروریستی با قاطعیت بیشتری مبارزه خواهیم کرد. اعتبار کشورمان در مجامع بین المللی را افزایش خواهیم داد.

حال و هوای هواداران اردوغان در خیابان‌های ترکیه
1.jpg
هواداران رجب طیب اردوغان با پیشتازی او در انتخابات روز یک‌شنبه ترکیه، به خیابان‌ها آمدند و با فریادهای الله اکبر، ادامه حضور او در رأس هرم قدرت سیاسی کشورشان را جشن گرفتند. به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، حامیان رجب طیب اردوغان با در دست داشتن پرچم‌های ترکیه و حزب عدالت و توسعه، در حال رقص و پایکوبی هستند. بسیاری از هواداران اردوغان روی خودروهایشان پرچم ترکیه را نصب کرده‌اند و سرود تبلیغاتی حزب حاکم را با صدای بلند پخش می‌کنند. «محمد» در حالی که پرچم آبی حزب عدالت و توسعه را در هوا می‌چرخاند، فریاد می‌زند: دوباره ما برنده شدیم. «یاسین» ٤٠ ساله که راننده تاکسی است، پرچم ترکیه را روی خودروی خود افراشته، آهنگ تبلیغاتی حزب آک پارتی را بلند کرده و بوق‌های ممتد می‌زند. هم‌چنین چند جوان عرب در میان هواداران اردوغان به چشم می‌خورند که شعارهایی درباره فلسطین و سوریه سرمی‌دهند.