به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۵۳۱۱۰

زمان دسترسی به مواد مخدر در ایران پایین است

گروه جامعه: در سال های اخیر میزان تولید موادمخدر در افغانستان دو برابر شده و به ۹هزارتن رسیده، این در حالی است که ایران به دلیل همجواری با این کشور، سدی در برابر ترانزیت این مواد به کشورهای دیگر است.
زمان دسترسی به مواد مخدر در ایران پایین است
۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ در شهر وین به منظور ابراز تلاش سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت‌کننده رسید.این سند خط مشی همه‌جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.

۳۰درصد تولید مواد مخدر افغانستان از ایران ترانزیت می شود
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان از ایران ترانزیت می شود، گفت: بر اساس آمارهای بین المللی، کشورها حداکثر بیست تا ۲۵درصد مواد ورودی به کشور را می توانند کشف کنند. اگر ما ۸۱۰ تن مواد را کشف کردیم، باید گفت تلاش شده تا ۲۴۰۰ تن مواد باید بر اساس تخمین از کشور ما عبور کند.وی با هشدار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان هم تقریبا دو برابر شده است و به حدود ۹هزار تن رسیده است.سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در پاسخ  درباره دلایل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: ناامنی‌های موجود در افغانستان و فعالیت گروه‌های افراطی تحت حمایت نیروهای غربی در این کشور و مسائلی از این دست زمینه کشت دو برابری مواد مخدر را فراهم آورده است.وی افزود: البته این عوامل باعث شده نگرانی‌ها در این نقطه از دنیا شده و به نظر می‌رسد با درنظر گرفتن این عوامل وخامت اوضاع در این منطقه بیشتر خواهد شد.

۷۵درصد کشفیات در مرزهای شرقی کشور صورت می گیرد
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا چندی پیش در نشست خبری عنوان کرد: خوشبختانه با تقویت مرزها و توسعه امکانات فنی مرزی کشورمان و تمرکز ویژه در مبارزه با مواد مخدر در مرزهای شرقی بیش از ۷۵ درصد کشفیات به دست آمده در استان‌های شرقی و مرزهای کشور انجام شده است و ما به دنبال توسعه اشراف اطلاعاتی خود بر باندهای مواد مخدر در این مناطق از کشور هستیم و طی سال گذشته ۷۰ درصد این کشفیات با پشتوانه اقدامات اطلاعاتی به نتیجه رسید.بر اساس آمارهای بین المللی، کشورها حداکثر بیست تا ۲۵درصد مواد ورودی به کشور را می توانند کشف کنند.اگر ما ۸۱۰ تن مواد را کشف کردیم، باید گفت تلاش شده تا ۲۴۰۰ تن مواد باید بر اساس تخمین از کشور ما عبور کندوی افزود: سال گذشته ۱۶ نفر از نیروهای پلیس که ۶ نفر از آنها نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر بودند در درگیری با قاچاقچیان به شهادت رسیدند و ۴۸ نفر نیز جانباز شدند.سردار زاهدیان ادامه داد: با اشاره به رشد ۱۴ درصدی کشفیات مواد مخدر درسال ۹۶، اظهار کرد: در سال گذشته بیشترین کشفیات مواد مخدر انجام شد و بیش از ۷۱۳ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف و ضبط شد که رکوردی بی‌نظیر را ثبت کرد.وی ادامه داد: همچنین کشفیات مواد مخدر که با کمک دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اطلاعات، دفاع و گمرکات صورت گرفت بالغ بر ۸۰۸ تن بود که این رقم نیز در نوع خود بی‌نظیر بوده است.رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه امسال ۱۰۷ تن مواد مخدر توسط پلیس کشف شده است از رشد ۱۵ درصدی این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: با اشاره به تمرکز پلیس بر مناطق شرقی کشور و آب‌های جنوبی ایران تصور می‌کنیم این رقم رشد بیشتری داشته باشد.

۳۰درصد درآمد ناخالص افغانستان از فروش مواد تامین می شود
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: بر اساس آمار، افغانستان درآمد ۶.۶ میلیارد دلاری از تولید مواد مخدر دارد، این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد عواید ناخالص ملی کشور افغانستان است.وی افزود: تریاکی که با مبلغ ۱۷۷ در افغانستان به فروش می‌رسد پس از انتقال به اروپا که مقصد نهایی تولید مواد مخدر در افغانستان است به مراتب ارزش افزوده بالاتری پیدا می‌کند. حالا سوال این است که این پول هنگفت ناشی از خرید و فروش مواد مخدر در اروپا چطور آزادانه در بانک‌های اروپایی گردش دارد و هیچ اراده‌ای برای برخورد با پولشویی حاصل از قاچاق مواد مخدر در اروپا به چشم نمی‌خورد و جمهوری اسلامی در خط مقدم این مبارزه وظیفه شرعی و انسانی خود را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهد.

زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور پایین است
پرویز افشار با اشاره به اینکه ایران مهمترین مانع برای ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است گفت: با این حال زمان دسترسی به مواد در داخل کشور پایین است در برخی از بافت های حاشیه ای در چند دقیقه و در بافتی دیگر این زمان تا نیم ساعت و اندکی بیشتر است.وی تاکید کرد: نکته ای که همه به آن اذعان داریم این است که به دلیل فراوانی مواد و اینکه در مسیر ترانزیت هستیم دسترسی به مواد چندان سخت نیست، لذا تلاش کردیم که جاهایی که حساس تر هستند، مواد کمتر در دسترس باشد.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دو راه حل اساسی در این زمینه گفت: راه حل اول استفاده حداکثری از مکانیزم های سخت گیرانه است که مواد وارد کشور نشود. این شیوه به جد از سوی نیروی انتظامی صورت می گیرد، اما این شیوه به تنهایی به درد نمی خورد زیرا ولع مصرف و خماری باعث شده که حتی در زندان هم دسترسی به مواد وجود داشته باشد.افشار تاکید کرد: لذا باید نیاز را به حداقل برسانیم. باید رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را به حداقل برسانیم. در کشور ما ۶۵درصد مصرف کنندگان تریاک و هروئین می کشند. باید سم زدایی و درمان نگه دارنده مورد توجه قرار بگیرند.
مرجع : مهر
برچسب ها: مواد مخدر