کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزارت نیرو از انتقال آب به كویت بی‌اطلاع است؟

6 تير 1397 ساعت 18:55

گروه اقتصادی: در حالیكه امروز خبرگزاری ایسنا با مخابره خبری مدعی شده انتقال آب ایران به كویت از اساس صحت ندارد كه سایت جام جم آنلاین (متعلق به صدا و سیما) در تاریخ شنبه 22 آذر 1382 به نقل از ایسنا خبر داده بود كه سند انتقال روزانه 900هزار مترمکعب آب از ایران به کویت، در تهران امضاء شد!


معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در خصوص اخباری که اخیرا بازهم برای چندمین بار در فضای مجازی مبنی بر انتقال ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت به مدت ۳۰ سال منتشر شده با بیان این‌که موضوع تفاهم‌نامه انتقال آب به کشور کویت در زمان دولت اصلاحات و وزارت بی‌طرف مطرح شد، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ وقت این تفاهم‌نامه اجرایی نشده و با توجه به این‌که انتقال آب به کشورهای همسایه نیاز به مصوبه مجلس دارد در حال حاضر هیچ مصوبه‌نامه‌ای در این راستا وجود ندارد.

هدایت فهمی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: اگر شخصی یا سازمانی اسناد و مدارکی مبنی بر این انتقال آب داشته باشد عملا یک کار غیرقانونی است و لازم است تا نهادهای ذیصلاح برخورد قانونی نسبت به این مساله داشته باشند. وی با تاکید بر این‌ مساله که وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشورهای همسایه نیست، عنوان کرد: مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان ایران است و در انجام این مسئولیت نیز کوتاهی نخواهد کرد. به گفته فهمی در بعد کارشناسی و در بعد وزارت نیرو هیچ طرح و مساله‌ای مبنی بر انتقال آب به کشور کویت وجود ندارد.

روز گذشته نیز رضا اردکانیان وزیر نیرو در همین راستا گفت: وزارت نیرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری خارج از مرزهای ایران ندارد و موضوع انتقال آب به کویت در اوایل دهه ۸۰ از سوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند، مطرح شده بود. به گفته وی در آن مقطع زمانی اصلی‌ترین فرد مخالف اجرای این طرح معاون وزیر نیرو در امور آب بوده است که امروز از بد حادثه برای دلالان، این فرد وزیر نیرو شده است و با اختیارات بیشتر فعلی‌اش به شدت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد. اردکانیان تاکید کرد: این افراد هر روز در عرصه های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد و همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.

خبر ایسنا و جام جم در سال 1382:

سند انتقال آب ايران به کويت امضاء شد
خبرگزاری ایسنا در حالی خبر بالا را مخابره كرده است كه در سایت جام جم آنلاین (متعلق به صدا و سیما) در تاریخ شنبه 22 آذر 1382 به نقل از ایسنا خبر داده بود كه سند انتقال روزانه 900هزار مترمکعب آب از ایران به کویت، روز گذشته در تهران امضاء شد.{لینك خبر} این توافق نامه از سوی حبیب الله بیطرف، وزیر نیرو و احمد فهدالاحمد الجابر الصباح، وزیر انرژی کویت امضاء شد. براساس این سند، دو طرف باانتقال روزانه 900هزار مترمکعب آب شیرین از طریق خط لوله از ایران به کویت با توجه به شرایط جوی آب و هوایی و کاهش آب در دوره های خشکسالی و شرایط غیرعادی توافق کردند. وزیر نیرو در مراسم امضای این توافق نامه گفت: براساس این توافق، کویت طی 30سال آینده، سالانه 300میلیون مترمکعب آب شیرین مازاد بر نیاز جمهوری اسلامی ایران را خریداری می کند. وی امضای این موافقت نامه را نقطه عطفی در روابط تهران - کویت دانست. کارشناسان معتقدند این توافق نامه برای اجرا به تصویب مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. پیش نویس این توافق نامه پیش از این از سوی یوسف محمد الهاجری، نماینده تام الاختیار دولت کویت و رضا امرالهی، قائم مقام وزیر نیروی کشورمان، امضاء شده بود. هر چند در این توافق، ایران ملزم به صدور آب به کویت و کویت متعهد به پرداخت بهای آب دریافتی است، اما تاکنون مطلبی در خصوص میزان درآمدهای کشورمان از این صادرات جدید اعلام نشده است.
وزیر نیرو: در خصوص قیمت فروش آب هنوز به توافق نرسیده ایم
حبیب الله بیطرف، وزیر نیرو در گفتگو با ایسنا نیز گفت: در حال حاضر فقط طرح انتقال آب از ایران به کویت مطرح است و کشور کویت متعهد شده که آب خریداری شده از ایران را در کشور خود به مصرف برساند و حق صدور آن را به کشورهای دیگر ندارد. وی با تاکید بر اهمیت قرارداد صادرات آب ایران به کویت و تاثیر آن بر اقتصاد و تامین آب شرب کویت گفت: این آب، مازاد بر نیاز کشور است و درآمد ارزی حاصل انرژی برای توسعه منابع آب کشور بخصوص در منطقه خوزستان هزینه خواهد شد.وی تاکید کرد: آبی که قرار است از ایران به کویت صادر شود، بدون استفاده بوده و به خلیج فارس می ریزد.


کد مطلب: 153223

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/153223/وزارت-نیرو-انتقال-آب-كویت-بی-اطلاع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir