به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۵۳۲۴۳

روایت بانک مرکزی از بهار مسکن

گروه اقتصادی: بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تحولات بازار مسکن در سه ماهه اول سال ۹۷ از رشد ۸/ ۳۶درصدی میانگین قیمت مسکن، در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
روایت بانک مرکزی از بهار مسکن
بنابراعلام بانک مرکزی، بهار امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته شده در شهر تهران به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۳۶ درصد افزایش داشته است. همچنین در سه ماه نخست سال ۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته رشد ۲/ ۵ درصدی داشته است.در این گزارش همچنین درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد آمده است: در خرداد ۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/ ۲۲ و ۱/ ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ بررسی‌ها حاکی است کاهش حجم معاملات مسکن در خرداد در مقایسه با خرداد ۹۶ و اردیبهشت ۹۷ عمدتا ناشی از عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی از خرید آپارتمان به واسطه جهش قیمت است؛ خرداد‌ماه امسال حجم عمده‌ای از معاملات خرید مسکن از سوی تقاضای سرمایه‌ای انجام شد و متقاضیان مصرفی به‌رغم حضور در بازار به علت جهش قیمت و افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن عملا موفق به انجام معامله نشدند. به این ترتیب به‌‌رغم کاهش حجم معاملات مسکن و عقب‌نشینی این گروه از متقاضیان، وزن تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید آپارتمان نسبت به تقاضای مصرفی افزایش یافته و در نتیجه بخشی از جهش قیمت مسکن ناشی از انتظارات تورمی در بازار ملک به‌واسطه حضور متقاضیان سرمایه‌ای در بازار معاملات مسکن رقم خورد.

این در حالی است که کارشناسان، نوسانات شدید بازارهای موازی همچون بازار طلا و ارز را علت دیگر جهش قیمت مسکن در خردادماه می‌دانند. «دنیای‌اقتصاد» یکشنبه گذشته به استناد آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، از جهش ۴۲ درصدی قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده بود. براساس آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، خرداد ماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید؛ درحالی‌که دفتر اقتصاد مسکن میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان فروخته شده در خردادماه ۹۷ را کمتر از ۶میلیون و۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، بانک مرکزی در محاسبات خود از عبور میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان از مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (معادل ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان) خبر داده است.بر مبنای محاسبات دفتر اقتصاد مسکن همچنین میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد و در مقایسه با ماه قبل ۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه ۹۷ نسبت به خرداد ۹۶، معادل ۸/ ۴۵ درصد افزایش یافته است.
مرجع : دنیای اقتصاد