به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۵۳۲۵۵

راه اندازی کارخانه تولید مواد غنی‌سازی

گروه سياسي: ایران کارخانه‌ای را که به مدت ۹ سال تعطیل شده بود، ديروز چهارشنبه با هدف تامین مواد اولیه لازم برای غنی‌سازی اورانیوم بازگشایی کرد.
به گزارش يورونيوز، تصمیم به بازگشایی این کارخانه پس از آن اتخاذ شد که با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، رهبر جمهوری اسلامی ایران به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا مقدمات لازم را برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در صورت عدم موفقیت امضا کنندگان اروپایی برجام در حفظ این توافق فراهم کنند. به گزارش سازمان انرژی اتمی قرار است در این کارخانه گاز UF6 که از مواد اولیه لازم برای ماشین‌های سانتریفوژ است تولید شود؛ در همین راستا یک بشکه کیک زرد نیز به این کارخانه تحویل داده شده است. قرار است اکسید اورانیوم غلیظ شده یا در واقع خاک معدنی اورانیوم که به کیک زرد مشهور است، در این کارخانه به هگزافلوراید اورانیوم با فرمول UF6 تبدیل شود.

این کارخانه که در سال ۲۰۰۹ میلادی از چرخه فعالیت خارج شده بود، بخشی از تاسیسات تبدیل اورانیوم در اصفهان محسوب می‌شود. پیش از این در ۵ ژوئن سال جاری میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کرده بودند که سازمان انرژی اتمی ایران آنها را از وجود طرحی برای تولید دوبارۀ UF6 آگاه کرده است. این اقدام، نوعی حرکت نمادین محسوب می‌شود و همچنان در چهارچوب توافقات برجام است که به ایران اجازه می‌داد به غنی‌سازی اورانیوم تا ۳.۶۷ درصد بپردازد؛ رقمی بسیار کمتر از ۹۰ درصدی که برای تهیه اورانیوم تسلیحاتی لازم است.

همزمان با راه اندازی این کارخانه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با ارسال نامه‌ای به همتایان خود در آلمان، فرانسه و بریتانیا هشدار داد که زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به پایان است. از سرگیری فعالیت در این کارخانه در حالی است که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه تهران در ماه اوت و سپس ماه نوامبر به اجرا خواهد گذاشت. واشنگتن همچنین از مشتریان نفت ایران خواسته است که خریدهایشان را از تهران متوقف کنند.