به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۸ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۵۳۲۸۱

معرفی هنر ایرانی به دنیا با کمک دلالان ارز!

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند می‌گوید: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از کشور با پشتیبانی او انجام می‌شود، انتظار دارم برای نخستین بار از من و دو هنرمند دیگری که تصمیم گرفتیم با هزینه خودمان در دهمین نمایشگاه صنایع دستی کره جنوبی شرکت کنیم، حمایت کند.
معرفی هنر ایرانی به دنیا با کمک دلالان ارز!
محمد بهارلو  هنرمند رشته نقاشی روی استخوان درباره مشکلات هنرمندان صنایع دستی با توجه به افزایش نرخ ارز در نمایشگاه‌های خارجی، بیان می‌کند: در واقع ما با پرداخت هزینه شخصی برای حضور در این نمایشگاه ریسک می‌کنیم. من حدود ۱۰ سال است که در اسپانیا زندگی می‌کنم و عضو انجمن صنایع دستی آنجا هم هستم، اگر از طرف دولت اسپانیا در این نمایشگاه شرکت می‌کردم به دلیل تبلیغ برای کشورشان، حداقل هزینه‌ی غرفه یا بلیت هواپیمایم را پرداخت می‌کردند اما متاسفانه از ما هیچ حمایتی نمی‌شود.او ادامه می‌دهد: با حضور ما در این نمایشگاه، بستری فراهم می‌شود تا اگر صنایع دستی ایرانی در کشوری مثل کره، فروش خوبی داشت، زمینه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی ایران در این کشور نیز فراهم شود. حداقل از ما که تجربه فعالیت در اروپا داریم و می‌توانیم محصولات‌مان را به خوبی عرضه کنیم، می‌توانند حمایت هر چند کوچکی داشته باشند.این هنرمند اضافه می‌کند: تقریبا در تمام نمایشگاه‌های صنایع دستی اروپا حضور داشته‌ام اما تا کنون بلیتی به گرانی سفر به کره تهیه نکرده بودم. حدود هزار یورو برای خرید بلیت هزینه کردم. زیرا دوست داشتم برای فرهنگ و هنر کشورم تبلیغ کنم، به همین دلیل تصمیم گرفتم با وجود عِرق ملی که دارم با نام و پرچم ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کنم. هزینه کلی من برای حضور در این نمایشگاه تقریبا حدود ۲۰ میلیون تومان شده است در حالی که حتی یک سِنت هم حمایت مالی از جایی نداشته‌ام و باید برای تهیه دلار در چنین وضعیتی به دلال‌های میدان فردوسی مراجعه کنم.  

بهارلو درباره اینکه شما به عنوان هنرمند صنایع دستی چه پیشنهادی برای حمایت از هنرمندان فعال در این حوزه برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی دارید؟ اظهار می‌کند: پیشنهاد من خیلی ساده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند کمک حداقلی به هنرمندان صنایع دستی داشته باشد.او همچنین درباره اینکه آیا افزایش نرخ ارز برای تهیه مواد اولیه مشکلاتی به وجود نیاورده است؟ توضیح داد: مصرف داخلی صنایع دستی ایران کم است اما خوشبختانه در خارج از ایران طرفدار دارد به همین دلیل قیمت مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ ارز در همه‌ی رشته‌ها بالا رفته است. من مینیاتور ایرانی را برای خانم‌ها تبدیل به زیورآلات کرده‌ام و حالا برای خرید طلا و نقره با توجه به افزایش قیمت‌ها دچار مشکل شده‌ام.این هنرمند که تجربه برگزاری چند نمایشگاه انفرادی در سفارت ایران در مادرید را دارد، بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که نقاشی روی استخوان را به صورت حرفه‌ای در اسپانیا دنبال می‌کنم. کارهای من شناسنامه‌دار و طرح‌های مینیاتور ایرانی دوره صفویه هستند. ملکه اسپانیا نمونه کارهای من را در کلکسیون شخصی خود دارد، همچنین نمونه‌ای از کار من در موزه بیلبائو اسپانیا نگهداری می‌شود.دهمین نمایشگاه صنایع دستی کره جنوبی چهارم مرداد ماه در شهر سئول برگزار می‌شود و یاسر یامی هنرمند فعال رشته خراطی و معرق چوب، علی نوری‌زاد هنرمند فعال در رشته باتیک و محمد بهارلو هنرمند فعال در رشته نقاشی روی استخوان با نام و پرچم ایران در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.
مرجع : ایسنا