به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۱۵۳۳۷۳

پول‌شویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران

گروه فرهنگ و هنر: غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما معتقد است اگر اصناف با دقت و کنترل بیشتری روی برخی مسائل نظارت کنند می‌توان امیدوار بود که پول‌شویی اتفاق نیفتد.
پول‌شویی در سینما با صدور چک در وجه بازیگران
چند سالی است که در سینمای ایران حرف از پول‌های کثیفی است که بدون اینکه منبع مشخص و معینی داشته باشند وارد سینما می‌شوند و به عنوان سرمایه در فیلم‌ها و یا برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. غلامرضا موسوی تهیه‌کننده قدیمی سینما در گفت‌و‌گویی، پاسخگوی پرسش‌ها در این زمینه شد و علاوه بر این راهکاری که با آن می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت را نیز ارائه داد.در ادامه گفتگوی او با خبرآنلاین را می خوانید: 

اگر موافق باشید با این سوال شروع کنیم که پول‌هایی که با منشا نامشخص وارد سینما می‌شوند و به عنوان سرمایه در برخی فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند با چه هدفی وارد سینما می‌شوند؟
چند سال پیش من متوجه شدم که کسانی به اسم سرمایه‌گذار سعی می‌کنند وارد سینما و بعدها شبکه نمایش خانگی شوند و از روش‌هایی که دارند مشخص است که نیت و قصد کار فرهنگی ندارند. اساسا به قد و قواره‌شان این حرف‌ها نمی‌آید. طبیعتا کارهایی را هم سرمایه‌گذاری می‌کنند برگشت ندارد. بنابراین اینکه قربت الی الله بخواهند کار کنند و خروجی‌های فرهنگی داشته باشند بعید است، به همین جهت از همان ابتدا شاخک‌های من به من ندا داد که به نظر می‌رسد اینها پول‌های ناسالمی دارند و از طریق آوردن به سینما یا برخی سریال‌های نمایش خانگی قصد به اصطلاح پول‌شویی دارند که آن را تطهیر کنند و بیرون ببرند.بعدها مشخص شد که این قصه متاسفانه درست است. نتایجی را که در برخی از فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی دیدیم نشان داد که این حضرات با همین نیت آمدند و در حقیقت سعی دارند با مطرح کردن خودشان، با عکس گرفتن با برخی از هنرمندان سینما و با انتشار آن عکس‌ها و با چک‌هایی که به نام آن هنرمندان صادر می‌کنند پولی را که مشخص نیست از چه مراکزی و بابت چه چیزی به دست آوردند به نوعی تطهیر کنند.

یکسری افراد هم هستند که برای بازی در فیلم‌ها و مطرح شدن نامشان به عنوان بازیگر پول می‌دهند و سرمایه وارد کار می‌کنند. این قضیه به نظرتان چقدر آسیب زننده است؟
این قصه با پول‌شویی متفاوت است، بازیگران حرفه‌ای نیازی به آوردن پول برای بازی ندارند. آن افرادی که شما می‌گویید در حقیقت افرادی هستند که سرمایه یک فیلم را به هر طریقی می‌پردازند، حتی شاید از پدر و مادر یا دوستشان بگیرند. این مسئله هم به گمان من اقدامی غیرقابل قبول است، اینکه کسی بخواهد با پول وارد عرصه بازیگری در سینما شود. این اقدام هم قابل قبول نیست اما با موضوع پو‌لشویی هم قابل مقایسه نیست. پولشویی در سینما یا هر عرصه دیگری پول‌های نامشخصی است که وارد کار می‌شوند. پول‌هایی که می‌تواند رانت باشد، سرقت باشد، قاچاق و کلاهبرداری یا اختلاس باشد و منشاء سالمی ندارد اما پولی که یک بازیگر به کار می‌اورد احتمال دارد منشا سالمی داشته باشد.منطقا درست نیست اما کار غیر قانونی هم نیست. پول‌شویی اما از آنجاییکه تطهیر پول است و منشاء آن نیز مشخص نیست طبیعتا سالم نیست چون طرف فقط خواسته داشتن این پول را به هر طریقی که شده توجیه کند. اگر در این بحث هم آقازاده‌ای وارد شود و پول پدرش را وارد کند مثلا از تجارت‌خانه پدرش سرمایه بیاورد باز هم پول‌شویی حساب نمی‌شود، فقط می‌شود گفت که در اثر ناآگاهی و بی‌اطلاعی قیمت‌ها و اقتصاد سینما را دچار مسئله و مشکل کرده است.

چندین سال است که بحث پول‌شویی در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح است و این مسئله دیگر بر کسی پوشیده نیست، به نظرتان هنوز جای امیدواری وجود دارد که بشود جلوی این قضیه را گرفت؟
قطعا می‌شود، به گمان من وقتی اصناف فعال باشند و در مقابل هر اتفاقی که می‌افتد باهوش عمل کنند، کمیته‌های انضباطی منطق داشته باشند طبیعتا به نتیجه می‌رسند. البته وقتی بعضی از اصناف خودشان از دولت پول گرفتند و حالا دارند خرج می‌کنند نمی‌توان خیلی رویشان حساب کرد. اما در نهایت نظارت اصناف، شورایعالی تهیه‌کنندگان و دیگر نهادهای مرتبط هستند که می‌توانند به این دست مسائل پایان دهند. اما برخی اوقات آنها هم درگیر مسائل دیگری می‌شوند که این قضایا یادشان می‌رود.